Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

söndag, januari 24, 2010

Ampyra- Fampridin



FDA har nu godkänd medlet Ampyra, som under läkemedelutvecklingen hetat fampridine.
Det är ett medel som underlättar nervsignalernas väg i nerver där myelinet är skadat.
Det har visat sig att det förbättrar gångförmågan hos ett antal patienter med MS.
Gäller alla typer av MS.
Kommer nu sannolikt att godkännas även av europeiska läkemedelsmyndigheten. En efterlängtad nyhet av många!

15 kommentarer:

  1. Anonym10:24 fm

    Ampyra!
    Läste att det blir "färdigt" tilll patienter i mars i USA. Men när kan vi få det ut skrivet på licens här i Sverige?
    Ju fortare dess bättre! kramar/ Maryam

    SvaraRadera
  2. Anonym6:14 em

    Hej Maryam,
    I princip borde det ga att fa det utskrivet när medlet är producerat, dvs i mars om det finns ute da i USA.
    Hälsningar
    Sune

    SvaraRadera
  3. Anonym1:40 em

    Hej Sune.
    Varför har inte vår press och eller neurologerna på KI sagt ett enda ord om Ampyra? Kanske vi kan förstår varför de ännu inte sagt något om CCSVI, men Ampyra är ett faktum och finns.

    SvaraRadera
  4. Neurologerna är försiktiga personer och är kanske rädda för att haussa upp förväntningarna, då ju medlet inte verkar på alla.
    Sen är världen förändrad sedan internet kom. Patienterna är ofta välinformerade om sin sjukdom och har möjlighet att få informationen lika fort som sin doktor. Denne är dessutom tvungen att väga in risker, biverkningar, konsekvenser på ett helt annat sätt. En del risker vet man ju från undersökningar, men det brukar ofta komma till nya risker efter hand, i fråga om MS är ju Tysabri ett känt exempel på detta. Den information om Ampyra som kommer att finnas motsvarande FASS-text är förmodligen inte ännu publicerad.

    Pressen, jag vet inte. Kanske är det inte tillräckligt sensationellt att ett antal personer kan förbättra sin gångförmåga genom en ny medicin. Själv tror jag att detta är oerhört viktigt både att öka själva gångförmågan och de konsekvenser det får för välbefinnandet. Jag tror man förbättrar sin hälsa mycket mer genom att kunna gå kanske 20 steg i stället för 10. Kanske mer än att springa 2 mil i stället för 500 meter.
    Sen handlar det ju inte bara om gången, påverkan på skadade axon måste ju gälla andra drabbade funktioner också. Gångförmågan är inte unik på det sättet. Jan tror mig ha läst bland annat om gynnsam påverkan på MS tröttheten, (men jag svär inte på det).


    Hälsningar
    Sune

    SvaraRadera
  5. Anonym3:24 em

    Jaaa, måtte febuari gå snabbt!
    Tack, M.

    SvaraRadera
  6. Anonym5:28 em

    Innehåller Amyra CYTOSTATIKA?

    SvaraRadera
  7. Hej,
    Jag måste läsa mer innan jag besvarar din fråga. Om man tittar på biverkningar förefaller den ju inte ha några cytostatiska biverkningar.
    Jag kan inte säga vad det verksamma ämnet är utvecklat ur och vill därför inte absolut svara nej på din fråga. Just nu hinner jag inte fördjupa mig i detta.
    Hälsningar
    Sune

    SvaraRadera
  8. Har kollat upp detta med om Amyra kan ha koppling till cytostatika, till exempel om det utvecklats ur något sådant.
    Det har så vitt jag funnit inget innehåll av cytostatika utan är ett medel som gör att kalium jonkanaler påverkas.

    Det finns en ansökan om godkännande i Europa sedan 13 januari.I USA är medlet godkänt sedan 22 januari.
    Hälsningar
    Sune

    SvaraRadera
  9. När jag var hos läkaren skrev han ut 4-Aminopyridine.
    Sak samma som Ampyra. 4-AP kan man få inom en vecka men Ampyran kan man enl. de uppgifter som jag fått vänta på under några månader. Bara att välja vilket.
    Har bara tagit den under fyra dagar men det kan dröja ca tre veckor innan ett fullt resultat visar sig.

    SvaraRadera
  10. Hej Spms

    Spännande, hoppas att det fungerar bra för dig. Som jag ser det kan det komma effekter även efter längre tid på grund av att man kan få mer krafter att röra sig,få bättre kondition etcetera om man fysiskt och fysiskt blir bättre. Jag kan inte förstå annat än det borde verka på alla nervtrådar och inte bara de som rör gåendefundktion, jonkanaler finns ju i alla nervbanor. Hör gärna av dig om hur det ¨gått när du haft det i tre veckor.
    Hälsningar
    Sune

    SvaraRadera
  11. Jag har aldrig tagit någon bromsmedicin men lider av problem att få upp tårna i en fot som är orsakat av MS. Bör jag be min husläkare skriva ut receptet eller ringa min Neurolog-mottagning? Sen skulle jag hittat länken med möss som fått sina skador på myelin lagat för flera år sedan /men jag nöjer mig med den jag fick med så länge/. Vore inte det annars en nästan som bot mot MS?

    SvaraRadera
  12. Anonym10:28 fm

    Hej,

    jag har tagit 4-AP i ca ett halvår och kan bekräfta att det hjälper mot MS-tröttheten. Blev utan tabletter en vecka i jul eftersom Apoteksbolaget inte längre vill tillverka 4-AP, och gick som i en dimma. Tack och lov är licensen för Ampyra nu inlämnad.
    De biverkningar jag haft är lätt huvudvärk samt en viss påverkan på humöret. Jag har även fått värre nervsmärtor, vilket min neurolog tror beror på ökade signaler pga av medicinen.

    SvaraRadera
  13. Hej
    Tack för kommentarerna.
    Skall publicera om den om erfarenheterna som nytt inlägg.
    Hälsningar
    Sune

    SvaraRadera
  14. Anonym10:41 fm

    Finns det några kända biverkningar på den nya medicin???

    SvaraRadera
  15. Hej Anonym,
    Jag har tidigare skrivit om biverkningar men publicerar nu detta som ett nytt inlägg på bloggen. Hälsningar
    Sune

    SvaraRadera