Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

söndag, januari 24, 2010

Hemlige kocken


Jag håller på att läsa DEN HEMLIGE KOCKEN av Mats-Eric Nilsson. Den har undertiteln:det okända fusket med maten på din tallrik. Det handlar om den mat vi köper, vilka tillsatser vi får i oss.

Jag minns att min farmor fick en frukttårta från en av sina amerikanska systrar nångång på 50-talet. Vi fick alla en smakbit av den fantastiska tårtan som färdats med flyg runt halva klotet för att sedan fraktas från Oslo eller Stockholm till värmländska Arvika; den kom från amerikanska västkusten. Ett sånt underverk; den färsk tårta som var minst en vecka. Den var inte någon kulinarisk upplevelse och alla tog dock ganska små bitar av den. Det fanns nog en hel del konserveringsmedel och andra tillsatser i den. Det här med tillsatser är inte något nytt. Gelatinmedlet Jell-O s ursprung kom 1845. Konservburkar har också funnits tidigt med vad det innebär av tillsatser.

Det finns 316 tillsatser med E nummer, alltså godkända av EU; av dessa är ett antal inte godkända i andra länder, t.ex Australien och Nya Zeeland eller USA. Vi har till exempel azofärgämnena, som inte var godkända i Sverige tidigare men som nu finns här eftersom de fick säljas i övriga EU. De röda azofärgämnena misstänks enligt Mats-Eric Nilsson orsaka hyperaktivitet hos barn, och det var en del protester då förbudet togs bort. På sajten äkta vara, som man kommer till om man klickar på Mats-Eric Nilsson ovan, skrivs att en skärpning har gjorts av hur mycket färgämnen som får tillsättas i november i fjol. Sajten äkta vara är en guldgruva och jag lägger den som marginallänk.(planerar).

Tillsatserna i den processade maten kan delas in i dessa grupper
Förtjockningsmedel
Emulgerings och stabiliseringsmedel
Ytbehandlingsmedel
Färgämnen
Sötningsmedel
Smakförstärkare
Aromämnen
I boken finns en översikt över medlen så att man kan studera de medel man köper.

Jag kommer en hel del i kontakt med det här. Bland annat det glutenfria brödet smakar ju …
och är inplastat härnere. Kan nog hålla sig i månader. I Sverige något bättre och där köper jag det som nedfryst. Men bröd överhuvudtaget har inte mycket med vad bröd tidigare var. Om detta kan man läsa i boken.

Jag funderar också en hel del över min blåbärssoppa,; den innehåller förfärligt lite blåbär. Jag har löst det med att sätta till blåbär och andra bär själv för att kompensera bristen. Beträffande grönsaker och frukt tror jag att jag klarar mig ganska bra i och med att jag det finns sånt utbud av färska saker här nere. I Sverige är det också rätt bra övriga säsongen; speciellt då man kan plocka en hel del själv. Men, men det finns mycket att önska.

Det här är en balansgång. Vi blir äldre än tidigare, är friskare men ända känns det inte så bra med allt det tillsatta. Det smakar som sagt också …
Dessutom undrar jag över varför så många går ur nian utan godkända betyg. Koncentrationssvårigheter? Att härdade fetter och transfetter inte är så nyttiga för hjärnan vet man, men hur är det med det andra, och hur tillsatserna samverkar. Det är stora ??

I boken citeras Joseph Heller's bok Nånting har hänt:
”Man får inte gott bröd längre ens på bra restauranger... Melonerna mognar inte, druvorna är sura. De blandar mer socker i chokladbitarna därför att det är billigare än mjölk. Smöret smakar som omslagspapperet det ligger i. Vispgräddem säljs i aerosoler som är varken vispad eller grädde. Folk serverar och äter den. Tvåhundrafemti miljoner välutbildade amerikaner kommer att gå i graven utan att märka skillnaden... Det är paradiset, det att aldrig märka skillnaden.”


I boken redogörs också för hur två kända handelskedjor i England M&S och Asda 2007 börjat gå igenom och rensa ut mängder av tillsatser.. Olika orsaker till detta men en rapport var på gång där man funnit att den sammantagna påverkan av tillsatser misstänktes kunna ge ADHD och hyperaktivitet. Jag tror att det är denna studie som beskrivs här i läkartidningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar