Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

torsdag, december 17, 2009

Var la jag nyckeln- om minnet



I en studie från 1994 om hur minnet fungerar vid sjukdomen MS visade att svårigheter att komma ihåg saker berodde på att det var den initiala inlärningen som var problematisk snarare är att hämta fram sakerna ur minnet. Studien gjordes av de Luca, Barbieri-Berger och Johnson. I en studie från1998 gjorde man tester av både verbalt minne och visuellt minne. Där fann man samma resultat avseende inlärning av ord och liknande som i den först nämnda studien, men beträffande visuella minnet fanns problem med både inlärningen och återhämtningen ur minnet av vad man lärt sig.

Ett par års tid hade jag en besvärlig ” hjärndimma”, vilket bland annat innebar stora svårigheter med att minnas var jag lagt saker och ting. Det kan nog fortfarande hända men är i varje fall klart bättre. Jag läste en del om minnet då. Jag minns bland annat att jag läste om hur tar in saker i minnet, och att det fanns en kort period i samband med detta, då det man skulle minnas fanns i ett ”lager”. Denna korta period skulle vara enbart ett antal sekunder - upp till en halv minut, och under den tiden var det väldigt känsligt för störningar utifrån. Det man skulle minnas kunde lätt bli trängt ut vägen av andra impulser. De anteckningar jag skrev om detta blev utsuddade både på datorn och av hjärndimman, men jag hann i varje fall prova på en teknik att förbättra mitt minne. Jag började att försöka lägga märke till saker jag gjorde, typ ”nu lägger jag det här” sedan skulle jag försöka fånga upp vad jag skulle minnas efter omkring en minut. Det kunde vara att jag la ner en nyckel på en speciell plats. Tidigare hade sådana saker varit helt omöjligt att komma ihåg, men om jag kom ihåg att repetera det när en minut förflutit så mindes jag det mycket bättre. Repeterade jag det omedelbart fungerade det inte. Tydligen gjorde det här att ”nyckeln” förflyttades från arbetsminnet, lagret till ett mer permanent minne.
Jag håller just på att läsa boken Multiple Sclerosis-understanding cognitive challenges av Nicholas La Rocca och Rosalind Kalb och kom då ihåg den här perioden och den teknik jag använde. Det gäller tydligen att arbeta med inlärningen då man försöka hantera minnesproblematik. Jag får se vad man skriver mer i boken om detta.

2 kommentarer:

  1. Jag känner igen det med hjärndimman. Kommer speciellt ihåg en jul när den slog till, en jul som jag knappt kommer ihåg. Är du i värmen nu? Vi åker snart till Thailand för att fira jul och nyår.
    Må så gott! Tack för dina bra inlägg.
    Messan

    SvaraRadera
  2. Anonym10:49 em

    Hej Messan,
    Jag är i Sverige nu för att fira jul och nyår.
    Ha det bra i Thailand och God Jul.
    mvh
    Sune Ö

    SvaraRadera