Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

torsdag, december 31, 2009

Nyårslöfte och mindfulness


Har tidigare skrivit om nyårslöfte ur mindfulnessperspektiv enligt Nilsonne;
Jag har tidigare praktiserat det vid ett tillfälle. Då gällde det att jag skulle försöka genomföra en översättning av boken Taking Control of Multiple Sclerosis av George Jelinek, vilket jag gjorde men det fanns ingen som var intresserad av att ge ut en svensk översättning av den. George Jelinek kommer med en ny bok i början av februari; jag har försökt skriva till olika förlag för att övertyga om att den här boken behövs på svenska- inget napp- men, i alla fall löftet att göra översättningen fungerade och jag gjorde det, vilket är en prestation med tanke på att jag lätt tröttnar på mina olika projekt. / George Jelinek skrev till mig och frågade om jag var intresserad att göra en översättning, och det var jag men inget förlag var intresserat. Jag beklagar det för jag tycker verkligen att George Jelinek har något att säga oss.

Nu har jag tänkt avge ett nytt löfte, kanske ; jag har inte gått igenom allt om för-nackdelar, konsekvenser etcetera men jag tänkte jag skulle göra det, för det fungerade första gången och jag lärde mig ganska mycket på det och det gjorde att jag tränade upp min kognitiva förmåga.

Jag har läst en del om mindfulness i samband med att jag läste boken Mindfulness en väg ur nedstämdhet av Williams, John Teasdale, Segal och Kabat-Zinn. De tre första personerna har arbetat och forskat kring depression och kognitiv beteendeterapi och Kabat-Zinn är den man som införde mindfulness i västerländsk medicin och startade med Stress Reduction Clinic. Känner att det är för tidigt att skriva om vad mina funderingar kring mindfulness har cirklat kring den här senhösten men kanske jag återkommer.

Jag har också boken Multiple Sclerosis- understanding the cognitive challenges som jag håller på att läsa långsamt. Kanske kommer jag med något kring vad den handlar om också, kognitiva förändringar vid kronisk sjukdom och MS, men det är ett stort och svårt ämne.

I varje fall kan jag rekommendera Åsa Nilsonnes nyårslöftesmetodik.

GOTT NYTT ÅR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar