Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

fredag, augusti 06, 2010

För att lättare somna på kvällen

skall man inte göra som jag just gjort. Man skall inte titta på något spännande på TV som jag nyss gjorde. Man skall i stället , om man nu skall titta överhuvudtaget, se på en komedi eller något annat som sänker stressnivåerna, som sänker de hormoner som gör att man blir redo till strid eller försvara sig- adrenalin och noradrenalin, man skall försöka lugna hjärtat och hjärnan.
Men nu tittade jag på 4:s deckare och jag känner nog att hjärtat dunkar lite, det tar nog en halvtimme längre att somna.
Jag vet det här men ändå tittade jag. Jag har nog ett kluvet jag, där ena jaget säger: Nu skall jag titta på den här deckaren och det andra säger låt bli.
I 68:s kölvatten kom även en psykiatri som var 68-ism. En av ikonerna var RD Laing som skrev boken Det kluvna jaget-The Divided Self. Det handlade inte om vad jag skrev om ovan utan mera om en teori om schizofreni och miljö såvitt jag minns.

Ett annat tips för natten är låta bli för mycket koffein, det förhöjer vakenheten också. Tyvärr lydde jag inte på det rådet heller. Kanske blir det tre kvarts extra vakenhet.

Men att lyssna på Monica Zetterlund- det blir man inte uppjagad av:

En god sömn är en grundpelare för god hälsa. Under djupsömn produceras tillväxthormon som är viktigt för att unga skall växa men även för att skador skall läkas och kroppen återuppbyggas. Jag tror det också är viktigt om man exempelvis vill förbättras efter ett skov eller minska progression. MS är ofta förenat med en ökad psykisk börda som kanske gör att man mår sämre. Inte minst är ju fysisk aktivitet viktigt för bland annat sömn. På grund av besvär från sjukdom vid ex.vis hjärtsjukdom, reumatoid artrit, MS är det vanligt att man inte klarar ta ut sig som då man var frisk. Men man kan i alla fall låta bli att titta på deckare sent på kvällen,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar