Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

lördag, augusti 21, 2010

När jag läser Judy Grahams bok Managing Multiple Sclerosis Naturally

blir jag mer och mer övertygad om att bara att försöka ta tag i sjukdomen och göra något aktivt är av värde i sig. Jag tror inte det är en tillfällighet att Judy Graham efter 36 år med diagnosen och mer än 40 år med symtom fortfarande är en aktiv person med heltidsarbete. Hon skriver att hon fortfarande har MS symtom men inte speciellt svåra och många som möter henne skulle inte ens kan tro att hon har sjukdomen. Hon skriver att hon kan inte springa eller bära högklackat och hon använder el.moppe för längre sträckor men har ett väldigt litet handikapp. ( Min goda vän som använt sig av hennes råd i förra boken mår lika bra också efter mer än 30 år). Jag tror att detta med att försöka sätta handtag på sjukdomen kan vara en hjälp i en del fall i alla fall. ( handle the disease).
Placeboeffekten hör till samma nätverk, och man skall nog inte förringa dess betydelse.
Men det finns högst troligt en del i vad Judy Graham gjort som inte är placebo. Detta är i korthet vad hon beskriver:
Hon har haft kontakt med nutritionsexpert som kollat upp matallergier. Hon beskriver en del av det i boken. Det har lett till att hon numera inte äter ägg, bananer, choklad, mjölkprodukter och choklad. Dessutom ligger hon lågt med socker.
Hon har använt Best Bet Diet ( med vissa uppehåll). Inslag av Terry Wahls Diet ( The “Wahls Diet” calls for nine cups of fruits and veggies per day: three of green leaves, three of sulfur-containing food, and three of bright colors).
Hon har tagit fiskoljekapslar sedan 1974 och också evening primrose oil (nattljusolja) dvs omega-6 fettsyran GLA. Normalt innehåller den västerländska kosten tillräckligt med omega-6, i själva verket troligen alldeles för mycket eftersom det utgör underlag för bildningen av inflammationsdrivande signalsubstanser i immunsystemet men beträffande GLA kan det vara så att vi har brist på detta. Jag har skrivit om det tidigare.
Vidare så tränar Judy Graham. Hon verkar för närvarande vara mest entusiasmerad av pilates av vilket jag inte har någon erfarenhet, men det verkar inte vara helt väsenskilt från den yogagympa jag utövar.

Sammantaget så ser hennes "hantering av MS" inte olik min ut.

Judy Graham har arbetat som journalist och TV producent och utger nu en tidskrift om MS sedan 10 år som heter New Pathways och man kan se ett jubileumsnummer här samt ladda ner andra här via MSRC . Jag tror alltså att det är ett värde i att ta tag i sin sjukdom. Nyligen har jag hört om att positivt tänkande i sig inte verkade ha någon inverkan på allvarliga sjukdomar men när man gick vidare och undersökte om hopp hade någon inverkan verkade detta spela in. Jag kan inte lämna några referenser om detta så ta det som ett löst rykte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar