Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

söndag, april 10, 2011

Andreas Eenfeldts Matrevolutionen

 Jag håller på att läsa Kostdoktorns mot Matrevolutionen. Det finns givetvis från början en skepticism mot detta eftersom jag sedan snart sex år drar ned på mättade fetter till helst under 20 g /dag på grund av min MS och jag dessutom har tyckt att jag mått väldigt bra av det. Under den här tiden har nästan allt blivit bättre- så det är klart att jag är skeptisk. Samtidigt så är det inte helt motsatta dieter helt och hållet- lite i periferin kan jag nämna att Eenfeldt avslutat med min käpphäst D-vitaminet och när jag läser de recept har har så ser jag att de kan modifieras till att fungera även för mig. Jag tänker inte skriva någon recension nu utan vill avvakta med den. Jag fick också en annan bok för snart ett halvår sedan som också handlade om LCHF och jag tänkte jag skulle läsa om den och skriva om den samtidigt. Ungefär så här tycker jag mitt förstående av vad Eenfeldt beskriver är just nu:



Jag försöker läsa parallellt vad Mats Reimer skrivit på sin blogg avseende genomgången av de studier  Eenfeldt refererar till; när man sedan läser kommentarerna på Reimers blogg blir allt ganska förvirrat.

Det här om stenålderkost som bevis för att något är bra eller inte det  kan vem som helst bevisa vad som helst med, även om jag tror att till exempel alla är överens om att gluten och mjölk efter modersmjölken knappast ingick i stenålderskosten;  och det var väl just den stenålderskosten jag började med och min hudceliaki försvann.

Beträffande fetter så läser jag boken med intresse men jag förstår att där skiljer sig mycket åt:
synen på transfetter, och kanske också på omega-6 och omega-3 överensstämmer dock.
Däremot kostens inverkan på bildandet av proinflammatoriska och antiinflammatoriska "signalsubstanser" i immunsystemet  verkar överhuvudtaget inte finnas med i boken.
Vad typen av fetter i kosten har för inverkan på biologiska membran finns heller inte så mycket att läsa om.

Boken är lättläst och stimulerar till vidare funderingar-
skall försöka att återkomma till en recension

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar