Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

onsdag, september 16, 2009

Mat och MS Brist på GLA. Skall man ta tillskott?


Brist på enzym D-6-D, delta-6-desaturas kan göra att råder brist på även omega-6 fettsyran GLA. Denna finns i bland annat jättenattljusolja. Längre ner skriver jag om en studie om MS och GLA. Frågade därefter George Jelinek om han tyckte man skulle använda tillskott av GLA. Han sa nej; menade att det finns ett överflöd av omega-6 i vår kost och att vi får tillräckligt.

Nedanstående är inlägg jag skrivit tidigare.


Om enzymen elongas och desaturas:

De processer som kan ske är förlängning av fettsyrorna med hjälp av förlängningsenzym-elongas, som gör att kolatomer läggs till. Från arton kolatomer kan det bli fler. Det andra som kan förändra egenskaperna är genom att öka antalet dubbelbindningar. Man gör fettsyrorna mera omättade. Dessa enzym kallas med försvenskning desaturaser- avmättningsenzym.

Det är här, som det blir intressant. Är det så att att det finns underskott på GLA, därför att det enzym D6D som är ansvarigt för processen dels finns i liten halt och dessutom konkurrerar omega-3 fettsyror om samma enzym. Och kanske är det så att det av GLA huvudsakligen kommer inflammationsdämpande ämnen och att det inte utvecklas till arikidonsyra.

Jag har funnit det på bland annat följande sajter.

Canadian Asthma Prevention Institute En informationssida om astma och nutrition.

Naturmedel org, fettskola Bakom denna sajt finns Ingemar Joelsson. Han beskriver sig och sajterna så här: Medicine doktor och professor emeritus i kvinnosjukdomar, står bakom de här nämnda webb-platserna (kvinnohalsa.se, naturmedel.org och medref.se) och är ansvarig för informationen. Samtliga tre sajter ägs och finanseieras av mitt helägda undervisnings- och informationsföretag .

Själv känner jag inte till bakgrunden, men vad jag läser där står i överenstämmelse med, vad jag kunnat läsa på andra ställen. Här finns lite mer om Ingemar Joelsson om. Det finns ett mycket ambitiöst upplagt projekt om referenslitteratur om läkemedel, naturläkemedel och kosttillskott.

Här är en sida av en forskare som heter Rakesh Kapoor, som arbetar vid ett företag Bioriginal.Jag känner inte närmare till detta men jag fann namnet R. Kapoor i en studie som jag tyckte var intressant. Beskrivningen av GLA stämmer väl överens med tidigare referenser. Bioriginal är emellertid ett globalt företag som producerar fettsyretillskott. Det är givetvis viktigt för ett sådant företag att ha mycket på fötterna när man saluför samtidigt som man naturligtvis vill sälja så man bör hålla ögonen öppna.

Vad som framförallt fick mig att titta på GLA var dock studien med 36 MS patienter där man med tillskott av GLA i högdos fann både färre skov och förbättringa av EDSS under en period av 18 månader.

Jag lutar mig lite mot George Jelinek vid bedömningar av studier. I sin bok Taking Control of Multiple Sclerosis skriver han Det var en tid en väldigt populärt med nattviololja, men den innehåller bara omega-6 fettsyror. Efter åtskillig forskning som följt publikationen av den första utgåvan av denna bok och diskussioner med auktoriteter på området, undviker jag den helt. De flesta nötter och sädeskorn innehåller lite omega-6 olja så du behöver verkligen inte ta tillskott av det, eftersom du får tillräckligt antal nötter och sädeskorn med denna diet. En av de bra sakerna med linfröolja är att den innehåller också linolsyra cirka 17 %. Då du får lite omega-6 fettsyror också. Vår moderna västerländska diet är emellertid ganska bristfällig avseende omega-3 varför jag koncentrerar mig på tillskott av det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar