Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

onsdag, september 09, 2009

Video med George Jelinek


Böcker av George Jelinek

Här är länk till två videos med George Jelinek, där han talar vid MS Awareness Week. Engelska. Han talar sammanfattande om "att ta kontroll över MS". Han har lite flyttat fram positionerna och verkar mera bestämd över sin sak, både beträffande kost med restriktion av mättade fetter och omega-6. Även beträffande MS är han mera säker på sin sak. Han tycks också ha haft kontakt med många i samband med kurser som handlar om dessa saker; kost, d-vitamin, träning, meditation och det verkar som en del i publiken tillhör denna skala.
Jag tycker han talar en engelska som är lätt att förstå. Här är länken:.........

Faktaruta: George Jelinek är professor i akut medicin. Fick sjukdomen MS omkring 1999. Satte igång att läsa allt som fanns att läsa om MS i samband med detta. Första boken om MS skrev han efter bara några månader med MS. ( Hans mor hade dock sjukdomen MS). Nu kommer en ny bok i februari 2010 som heter Overcoming Multiple Sclerosis.

Han har alltså flyttat fram positionerna.

3 kommentarer:

  1. Tack för tipset om videoklippen. Väldigt intressant och lätt engelska som går att förstå.

    SvaraRadera
  2. Anonym11:26 em

    GJ har ju i princip gjort samma behandling av sin ms som Birgitta Brunes har gjort, på denna sida av världen. Hon har också länge pratat om omega3, d-vitamin osv. Men jag hittar inga länkar till www.brunes.se eller patientföreningens hemsida www.multipel.se. Varför?
    Annars, mycket läs och klickbar blogg!
    mvh
    Marianne

    SvaraRadera
  3. Hej, Tack för kommentarerna.

    Marianne, håller med om att det finns likheter mellan B Brunes och George Jelinek så tillvida att man tillämpar konceptet Taking Control of Multiple Sclerosis och de bedriver båda kurser. Dock tycker jag kanske inte behandlingen är så lika. När jag studerar tre av de viktigaste punkterna i behandlingen Brunes bedriver så överensstämmer enbart den om psykoterapeutiskt inriktad behandling, vilket väl bedöms viktigt av skolmedicinen ävenså.
    Beträffande amalgamsanering så har man olika åsikter och även beträffande B vitaminer.

    Brunes teori om signalsubstanser är intressant och till en del har ju den nya medicinen famidrin ( som evt kommer för MS) en verkan på signalöverföringen på det sätt som Brunes tänker. Jag tycker en del referenser hon ger på hemsidan inte är speciellt bra. Under behandling referens 1 kan man läsa detta: "Fortfarande är dock symtomatisk behandling vad som finns att tillgå, men även inom detta område sker en snabb kunskapsutveckling." Det stämmer ju inte ens 1998 då det skrevs.
    Det finns en hel del klokt på sidan men jag tycker att det nät som hennes teori utgör är för glesmaskigt. Skall så småningom försöka läsa hennes nya bok.

    Beträffande George Jelinek har han enligt min uppfattning mer grundligt gått igenom vad som finns att läsa av vetenskapliga studier och har rätt mycket på benen avseende de faktorer han tar upp.Kost. D-vitamin etc. Framförallt tycker jag han lyft fram RL Swanks forskning.
    Jag vill nog ha mera innan jag är övertygad helt och hållet avseende denna diet med inskränkning av mättat fett, men jag är beredd att ta chansen att det inte fungerar. Jag har hållit dieten i cirka 3,5 år och man får väl se vad framtiden visar för min del. En person är bara en anekdot som Jelinek säger i videon och jag är beredd att vara en anekdot då, speciellt som jag tror dieten är ganska nyttig i övrigt också. Jag ser egentligen inte det här som någon sorts alternativ terapi utan ett sätt att få i sig näring och energi, på samma sätt som jag ser min yoga som träning i balans, uthållighet, styrka och koordination och inte som en terapi mot MS i sig, men väl träning som minskar dess yttringar.
    Jag tror också jag har en hel del placeboeffekt av detta och det är väl bara att tacka och ta emot i så fall att kropp och själv ger denna möjlighet
    Beträffande alternativ medicin är jag restriktiv, men jag är övertygad om att det finns säkert olika örtmediciner och liknande som fungerar för vissa åkommor, men jag vill avvakta med rekommendationer och länkar till det finns bra evidens för att de har effekt. Det är ungefär vad jag kan svara på dina undringar. Skall studera den andra länken du lämnade närmare men vill påpeka att jag är ganska restriktiv avseende alternativa terapier. Jag lämnar sådana länkar i texter i samband med att jag tycker till, men kanske inte i marginalen.
    MVH Sune

    SvaraRadera