Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

lördag, september 05, 2009

Kroniskt trötthetssyndrom


Det finns två artiklar om kroniskt trötthetssyndrom i läkartidningen. Tänkte skriva om det men kände att det fanns mer i ämnet än jag just nu hinner göra något om, får lägga det i lådan för kommande projekt.
Det är många år sedan jag slutade skolan, ändå vaknar jag ibland med en mardröm att jag har prov. Det är en känsla av otillräcklighet som man bär med sig. Det är väl därför som mindfulness meditation och yoga platsar så bra i min "mind". För det är ju så att "u don't have to be good" som i Mary Olivers dikt Wild Geese.
Jag vet inte varför jag fått de här tankarna just nu men, måste man vara perfekt? måste man arbeta jämnt och ständigt? Finns det inte annat i livet? Är vi bara gjorda för att vakna upp, duscha, klä sig, äta,göra oss i ordning för dagen, se till att allt omkring är i ordning, iväg till jobbet, ibland via skola, dagis, snabblunch, hem igen via affär, dagis, sedan kanske iväg och träna på något gym osv.
Det är troligen Lasse Bergs bok Gryning över Kalahari som väckt de här tankarna: Är vi gjorda för det här livet? Är vi lyckliga?


Wild Geese i översättning av Googles översättningmaskin

Du behöver inte vara bra.

You do not have to walk on your knees Du behöver inte gå på knä
for a hundred miles through the desert, repenting. för hundra miles genom öknen, ångrade.
You only have to let the soft animal of your body love what it loves. Du behöver bara låta den mjuka djur av kroppen älskar det han älskar.
Tell me about despair, yours, and I will tell you mine. Berätta om förtvivlan, din, och jag kommer att säga mitt.
Meanwhile the world goes on. Men denna värld går vidare.
Meanwhile the sun and the clear pebbles of the rain Tiden solen och den klara grus i regnet
are moving across the landscapes, flyttar över landskap,
over the prairies and the deep trees, över prärier och den djupa träd,
the mountains and the rivers. berg och floder.
Meanwhile the wild geese, high in the clean blue air, Tiden vildgässen, högt i det blå ren luft,
are heading home again. är på väg hem igen.
Whoever you are, no matter how lonely, Vem du är, oavsett hur ensam,
the world offers itself to your imagination, världen ger sig hän åt din fantasi,
calls to you like the wild geese, harsh and exciting - samtal för att du gillar vildgässen, hård och spännande --
over and over announcing your place om och om igen tillkännage din plats
in the family of things. i familjen av saker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar