Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

onsdag, september 23, 2009

Mat och MS/ Att äta så litet mättade fetter som möjligt. Under 15 gram per dag


Om man nu följer Swanks diet, vilket man ju gör bland annat på grund av resultaten från hans studier, även om de inte är placebokontrollerade, dubbelblinda studier, om man nu följer den dieten, är det nog viktigt att se på resultaten och mängden fett man får äta.Studien innehöll två gruppen. En som lyckats hålla en diet på mindre än 20 g mättat fett per dag och en som inte lyckades hålla den.
Sedan jämfördes de grupperna och det visade sig att de som följt dieten klarade sig skyhögt mycket bättre än de som inte följt den. Men när man tittar på de som inte klarat följa den, visar sig att de också i viss mån följt dieten, de åt i genomsnitt 35 g per dag. Men deras tillstånd tycktes inte bli bättre än om de inte följt någon diet alls. De som följde dieten hade däremot skovfrekvens på 1/2 skov var 10 år, dvs bättre än Tysabri. Det tyx således vara synnerligen viktigt att man verkligen håller nivån mättade fetter lågt, om man nu väljer att tro på dessa resultat. Tro kanske är litet fel ord att använda; jag för min del vill inte ta risken att missa denna möjlighet, om den nu hjälper. Hittills får jag nog efter 31/2 år säga att jag mår oförskämt bra. Vet givetvis inte hur kosten har inverkat där ( bortsett från vad jag vet om gluten och mina symtom).
Detta enda jag är lite rädd för är att det blir lite mycket kolhydrater, tyvärr även ganska enkla sådana. Jag har observerat problemet och försöker att finna lösningar på det. Vad jag strävar mot är att det skall bli mer "långsamma" kolhydrater i min kost. Hittills har mina världen varit bra. Viktökning? Nej absolut inte. Tvärtom ger denna kost ingen viktökning utan man går snarare ner mot ett BMI på cirka 20. Det är viktigt att man ser till att man verkligen får i sig fetter i form av omega 3. Annars är nog inte denna kost så bra.

Sedan är det viktigt att forskning kommer om vad som är bu och vad som är bä i detta. Enligt Jelinek i denna video kommer han med en studie, som har mycket goda resultat. Ser fram emot den.
När detta är sagt vill jag gärna lägga in länk till detta blogginlägg på Fat lies- feta lögner. Jag tycker den är välskriven, men hänvisar i mycket till vad som skrivs i sammanfattningar och vad man gärna vill ha är ju direktlänkar till de studier som ligger bakom vad man säger. Men jag syndar där också.
Och som sagt Swanks studie säger mindre än 15-20 g mättade fetter per dag skall det vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar