Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

lördag, september 05, 2009

omega-3, d vitamin och influensa


I läkartidningen får jag ett visst stöd för tanken att min förändring av kosten omega-3 tillskott samt ( vkt inte står något in) minskning av omega-6 plus mättade fetter skulle kunna bidra till att man lättare får influensa och även blir sjukare.
Samtidigt har jag dock inte märkt att jag blivit lättare sjukare under de antal år jag ätit så.
Kanske är det för att jag tar d-vitamin. I en kommentar säger Matti Tolonen att d-vitamin skyddar. Där har jag kanske svårare att se mekanismen.*
Jag ser dock artikel i läkartidningen som ett stöd för att kosten med omega-3 tillskott är antiinflammatorisk. Det står om både påverkan på cytokinerna plus den förändring i biologiska membran som fleromättade fetter ger. Ökat fluiditet, mindre rigida membran??

Jag skulle vilja säga att till en del är detta skolmedicin men samtidigt diskuteras det.
Den som skrivit artikeln är Magnus Lindskog med dr , enheten för klinisk farmakologi vid Uppsala Universitet. Hans forskning berör bland annat proinflammatoriska och antiinflammatoriska cytokiner. Artikel på svenska om hans forskning.

Nu gör jag lite grann samma fel igen, jag plockar ut det som stämmer med min teori och därför kanske man inte skall se inlägget som helt objektivt, men det är ändå vad jag tror och jag är inte helt ute och cyklar.

*Tillägg 6:e september : efter jag skrev det här har jag funderat. det enda sätt jag kom på som d-vitaminet skulle kunna påverka en negativ effekt av omega-3 som skydd mot influensa skulle kunna vara, om det påverkade de celler som tycks reglera både produktion av proinflammatoriska och antiinflammatoriska cytokinerna. de sk T reg cellerna. Det kanske skulle kunna vara så. Se denna planerade studie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar