Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

torsdag, maj 14, 2009

malignt melanom och solning


I Dagens Nyheter den 12 maj finns debattartikel som varnar för ökad solning. Det är Ann-Louise Eksborg, generaldirektör på Strålsäkerhetsmyndigheten, Lars-Erik Holm, generaldirektör på Socialstyrelsen, och Bengt Westermark, professor och ordförande i Cancerfondens forskningsnämnd som skrivit artikeln och de vill varna för ökad solning och varnar för ovetenskapliga råd om att sola mer. Bakgrunden är att man sett en ökning av maligna melanom och mellan 1990-talet och 2006. Forskaren Christer Lindholm, som dessutom är ansvarig för ett riksregister över insjuknande i malignt melanom vid onkologiskt centrum i Linköping, säger "under 2000-talet har det dessvärre skett en nästan 3-procentig årlig ökning av melanom hos personer över 55 år"
Från registret: Sedan 1990 har 26 000 maligna melanom registrerats i en rikstäckande databas, som finns . Det är 97 procent av alla diagnostiserade fall. 1996 drabbades 1 500 personer av malignt melanom i Sverige. 2006 var siffran drygt 2 100.

Det hela handlar naturligtvis om d-vitamin, diskussionen därom och kanske framförallt de forskningsresultat som kommit om d-vitamin och koppling till olika sjukdomar bland annat andra cancerformer som tjocktarmscancer, men också hjärt-kärlsjukdomar och en hel del andra sjukdomar typ MS. Där håller jag inte med artikelförfattarna när de skriver "vi anser, liksom bland annat världshälsoorganisationen, WHO, att människor genom normal utevistelse och med vitaminberikad kost på vinterhalvåret som komplement väl kan täcka behovet av D-vitamin, " däremot kan instämmer jag helt och hållet i detta "människor bör även i fortsättningen avrådas från överdrivet solande eftersom det ökar risken för hudcancer".

Jag tror nog att normal utevistelse under sommarhalvåret kan vara tillräckligt, men knappast under vinterhalvåret och då är tillskott i födan inte nog, speciellt inte om man inte äter eller dricker mejeriprodukter men även då är det sannolikt otillräckligt. Men det där får framtiden utvisa. Jag nöjer mig med att säga att man kan ta tillskott av d-vitamin i viss mängd ( Se tidigare inlägg), och att det inte inte alls behövs någon lång tid ute i solen för att få tillräckligt med d-vitamin under sommaren. Det kan räcka med en 10-minuters simtur, eller en halvtimmes promenad.
Som ofta efterlyser man lite balans i debatten- vi behöver både d-vitamin och vi behöver skydda oss mot överdriven solning. Men det finns även andra saker som sker i huden vid solning som har med melatonin att göra men det vet jag alltför litet om, men jag vet att bara att någon definitiv facit har vi inte.
Så jag tänker inte solariesola, inte bränna mig i solen men ändå vara ute i lämplig mängd och fortsätta ta tillskott av d-vitamin och jag fortsätter efterlysa balanserade artiklar både i detta och i fett-kolhydratdebatten. Sedan finns en del man kanske kan säga om materialet som presenteras men det tar ju inte bort riskerna med malignt melanom, däremot stärker det min önskan om adekvat information. Alarm är sällan bra sätt att informera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar