Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Snälla rösta om boktitel. Lämna gärna förslag




START


Translate

fredag, maj 08, 2009

Om kost och hjärtsjukdom

medelhavsdiet helt förenlig med Swanks diet
här kan man äta medelhavsdiet och lyssna på gladjazz
En metastudie om kost och hjärtsjukdom omfattande en genomgång av 200 undersökningar publicerades i Archives of Internal Medicine den 13 april 2009. Om detta kan man läsa på medscape.
Seniorforskaren bakom studien Sonia Anand i Hamilton, Ontario sa: Vi fanns starka bevis för att Den västliga dieten som består av mycket processad mat, rött kött, smör, ägg, raffinerat socker, fettrika mejeriprodukter är kopplat till koronar hjärtsjukdom, så man bör säga till sina patient att närma sig en mer övervägd ( prudent) diet eller en medelhavsdiet, som båda är rika på frukt och grönsaker, fullkorn, bönor, nötter, fisk. ( Jag gissar man med övervägd kost menar de allmänna råden man gett om kost till alla).
Man fann starka bevis för ökad koronar sjukdom och konsumtion av transfetter och mat med högt glykemiskt index som vit potatis, socker, vitt ris och vitt bröd. Läkare bör råde sina patienter att minska intag av transfetter, mättade fetter, och också bevaka de enkla kolhydraterna på grund av att de är riskfyllda också.
Man studerade dels 146 prospektiva kohortstudier, dvs där man följt individer avseende kost och hjärtsjukdomr framåt i tiden. Vid studiens slut jämförs andelen individer som insjuknade. Man undersökte också 43 slumpmässigt kontrollerade studier (RTC).
Minskad risk för hjärtsjukdom fann man i kohortstudierna för både den ”övervägda” kosten och medelhavsdieten.Medelhavskosten karaktäriseras av högt intag av grönsaker, bön och baljväxter, frukt, nötter, fullkorn, ost eller yoghurt, fisk, enkelomättat fett i stället för mättat medan övervägd kost består av mycket grönsaker, frukt, fullkorn, fisk och annan sjömat. Det fanns starka bevis för nyttan av enkelomättat fett, olivolja och mat som grönsaker och nötter samt skadan av transfetter och mat med högt glykemiskt index.
Däremot fann man bara stöd för minskad hjärtsjukdom i de slumpmässigt kontrollerade studierna för medelhavskosten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar