Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

tisdag, maj 05, 2009

Epstein-Barr virus mer och mer kopplat till MS

bild från wikipedia
två virupartiklar med runda kapslar , genetiskt material inslaget i protein, och sedan omslutet av ett membran

Så var det då dags att börja sammanfoga två trådar i gåtan MS. EB virus och d-vitamin.

På MRSC news finns idag en artikel om Epstein-Barr virus och MS, där slutklämmen lyder ” vi tror att EB virus högst troligt utlöser MS hos genetiskt disponerade personer i samverkan med omgivningsfaktorer. Vi tror att en av de omgivningsfaktorerna kan vara d-vitaminbrist. Då blir min fråga givetvis: vad bygger man det på?

Epidemiprofessorn Alberto Ascherio vid Harvard School of Public Health i Boston har medverkat i flera forskningsrapporter om detta. En ny studie nu gör att han säger, att utan att vara infekterad med Epstein-Barr virus får man inte MS. 100 procent av de patienter som hade MS i vår studie var infekterade med EB virus.

Studien använde sig av blodprover som finns deponerat under amerikanska försvarsdepartetmentet.

Man hade tillgång följdaktligen tillgång till ett stort antal prover och man kunde identifiera 305 personer som fått diagnosen MS där det fanns tillgång till åtminstone 3 prover innan de fick diagnos. Man uttog också en jämförelsegrupp på drygt 600 personer.

I det första provet hade 10 ( 3.2 %) personer av de med MS diagnos ett blodprov som inte var positivt för EB virus och 32 (5,3%) stycken av de andra utan utveckling av MS. ( Man undersökte om man utvecklat antikroppar mot viruset, serologi). Men alla 10 som initialt ej testade positivt gjorde det innan de utvecklade neurologiska symtom med ett genomsnitt av 4 år innan de fick första symtom, däremot var det bara 30% av de som inte fick sjukdomen som utvecklade tecken i blodprovet på att de var infekterade med EB virus.

Dessutom visade blodproven en 50 faldig ökning av risken att få MS hos de som hade högsta halterna av antikroppar mot EB virus jämfört med de som hade lägsta.

Just kopplingen d-vitamin och EB-virus får jag inte fram mycket om i artikeln.



Vad är EB virus?


7 kommentarer:

  1. Jag tror gärna på EB-viruset. Rätta mig om jag har fel men det viruset ger väl körtelfeber? Och jag hade just körtelfeber ett år innan jag fick mitt första skov av MS.

    SvaraRadera
  2. Hej MS bloggen.
    EB virus ger körtelfeber så din iakttagelse är väldigt intressant. Undrar om det är flera som har liknande associationer?

    SvaraRadera
  3. Anonym5:25 em

    Jag fick körtelfeber 4 år innan jag fick min MS-diagnos, så jag är rätt övertygad om detta samband.

    /Fredrik

    SvaraRadera
  4. Den här studien motsäger inte era erfarenheter. Själv vet jag inte med mig att ha haft körtelfeber, men om man smittas som litet barn med EB virus kan symtomen bli ganska blygsamma så jag kan mycket väl ha haft det utan att vara påtagligt sjuk. Däremot har jag haft herpes zooster, bältros två gånger vilket är ganska ovanligt om inte har nedsatt immunförsvar. Kanske har MS något med herpesvirus speciella egenskaper att göra. Gåtan MS väntar fortfarande på en lösning.
    sune ö

    SvaraRadera
  5. Anonym1:30 em

    Jag såg en studie där man sätt att intikropparna mot herpes ökar vid skov, dock ej mot EB-viruset. Har tyvärr ingen referens till den artikeln.

    /Fredrik

    SvaraRadera
  6. Jag sökte efter studier om herpesvirus och MS, och fann bland annat denna från ett egyptiskt universitet:Förstanamn författare Hassan Salama, Mansoura University. Intressant därför att man föreslår antiviral terapi. Sökte på om man genomfört något sådant vid detta universitet man fann inget.

    SvaraRadera
  7. Anonym1:12 fm

    Jag funderar över varför norra Europa, Amerika, osv har fler fall av ms än andra världsdelar. Beror det på dagis (hög smittorisk av diverse virus då barnen är inne tillsammans), brist på d-vitamin, att vi lever längre o sjukdom därför upptäcks? Varför får fler kvinnor ms än män? Om ms hör samman med sexuellt överförbart virus så smittas ju också kvinnor lättare av könssjukdomar vilket kan vara en förklaring. Om det istället hör samman med Ett herpesvirus som barn får så kan ju stress och hormoner ligga bakom utbrott av ms, och som kvinna drabbas man ju av hormoniell stress en gång i månaden. Om det är östrogen inblandat så kan det förklara varför fler pojkar än flickor under tolv års ålder drabbas då pojkar har mer östrogen än testosteron i ung ålder. Detta är ju ngt som anses vara en orsak till utåtagerande adhd bland pojkar medan flickor får mer aggressiv/påtaglig adhd i tonårsåldern (könsmognad m östrogen). Bara några funderingar/ makeba

    SvaraRadera