Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Snälla rösta om boktitel. Lämna gärna förslag




START


Translate

lördag, december 15, 2012

Fördelar med att äta mindre animalisk föda


Vegandiet eller snarare att äta veganinspirerad kost, dvs inget eller mindre kött och animalisk föda kanske kan stoppa växthuseffekten- men är det hälsosamt?

Det kan bli stora fördelar om många övergår till en veganinspirerad diet –
  • minskar växthuseffekten
  • Kycklingar hanteras som de vore saker utan liv i den industriella produktionen
    djurhållningen förbättras om man återgår från djurfabriker till ladugårdar vars kor får beta gräs och äta hö, om de slipper fraktas över halva Europa för att slaktas.
  • djur som är betar ger bättre kött med omega 3 och sannolikt också bättre mjölk med omega-3.
Det där skulle kunna hända om köttkonsumtionen minskas. (För inspiration se TV programmet Älskade Kött.)
 Men vegandiet- är inte det extremt? 
 I USA tycks det vara den diet som går framåt mest. Läser en artikel om det US News: Give up Meat? Vegan diet surging in popularity
Vegandiet tycks ha stora fördelar men på slutet skriver man om  en del nackdelar från vissa experter:
En kostexpert i New York säger att kalcium är en risk för vegetarianer. Kalcium finns dock i gröna grönsaker, vilket man säger i kommentarerna. Man talar också om vitamin D brist, vilket inte heller är något typiskt för vegetarianer utan för en stor del av befolkningen i solfattiga länder. D vitaminet är för övrigt det viktiga avseende kalcium brist. Har man tillräckligt med D-vitaminer tar man upp tillräckligt med kalcium. Vidare B12 vilket delvis är sant men det kan faktisk tillföras liksom D-vitaminet. Zinkbrist, järnbrist, tas också upp men äter man en allsidig vegetarisk diet får man detta. Omega-3 tas också upp. Dels kan man ta tillskott där men tar man till exempel rapsolja, linfröolja och linfrö, avokado, nötter, mandel får man detta och dessutom en hel del andra nutrienter. Invändningarna är gammal skåpmat kan man säga.

 Men är vegetarisk kost nyttig. Lite av vad som berättas i artikeln.

Diabetes Care Report redovisade att LDL kolesterol sjönk med 21,2 procent hos en grupp veganer jämför med 10,7 procent i en grupp med diet som tillätt kött under 22 veckors försök.

I Oxford Vegetarian Study jämfördes 6000 vegetarianer med 5000 icke vegetarianer i Storbritannien under 12 år. Man fann att veganer hade lägre total och LDL kolesterol än köttätare. Vegetarianer och fiskätare hade värden mittemellan eller liknande. Kött och ostkonsumtion gav högre totalkolesterol och fibrer i dieten gav lägre totalkolesterol.
Efter 12 år var dödligheten cirka halverad jämfört med den som är vanlig i England och Wales.
Efter att man beaktat rökning, BMI, social klass var dödstalen lägre för icke köttätare än köttätare för död genom alla orsaker, död genom ishemisk hjärtsjukdom ( infarkt, angina pectoris (=kärlkramp) etc) samt elakartade tumörer. Ökad dödligheten i ischemisk hjärtsjukdom var också förknippad med totalt animaliskt fett, mättat animaliskt fett och kolesterol i dieten. Andra analyser visade att icke köttätare hade bara hälften så stor risk att utveckla blindtarmsinflammation och vegetarianer i Storbritannien löper risk att få jodbrist.

En studie av 27000 sjundedagsadventister visade att köttkonsumtion var associerat med ökad dödlighet av alla orsaker, hjärtsjukdomar och diabetes. Äggkonsumtion var associerat med alla orsaker till ökad dödlighet hos kvinnor, ischemisk hjärtsjukdom hos kvinnor och tjocktarmscaner hos män och kvinnor samt äggstockscancer. Mjölk konsumtion var associerat med dödlighet i prostatacancer.
I en organisation för studier som kallas CARDIA, där man studerar unga vuxnas risk att utveckla kranskärlssjukdom fann man i en studie att vegetarianer hade förbättrad hjärt/kärlhälsa och lägre risk till hjärtsjukdom. En låg konsumtion av kött var förknippat till en allmämt förbättrad hälsa.

Michael Davidson, läkare i Chicago och chef för förebyggande kardiologi vid Chicago Univeritets Medical Center också en av USA:s 10 bästa läkare under ett antal år, om vegetarisk diet:
Det är en exceptionellt hälsosam diet, speciellt vad gäller hjärtat. Att skära ner på mättat fett och eliminera kolesterol är bara en del av ekvationen, men en nyckel är också det hjärtskyddande: frukter, grösaker, fullkorn som är packade med antioxidanter och andra mikronutrienter som skyddar celler från de farliga fria radikalerna. Och de lösliga fibrerna i den vegetariska dieten sänker kolesterolvärdena.

Själv äter jag veganinspirerat 3-4 gånger i veckan men funderar på att ta en period med längre för att känna vad det kan ha för effekter. Det minskar i varje fall trycket på planeten jorden.

Ytterligare att läsa: Shall we become vegetarian to minimize the risk of coronary heart disease...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar