Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Snälla rösta om boktitel. Lämna gärna förslag




START


Translate

lördag, december 01, 2012

Vegetarisk diet och kalcium



Vad skall man säga om de 10 myterna om mat som Janice Stanger talade om. Jag blev skeptisk till föredraget då hon plockade fram kritan som ett exempel på att kalcium är ett mineral som gör skelettet skört. Att kalcium är viktigt för skelettet är välkänt, men nyckeln är D-vitamin. Brist på D vitamin gör att allvarliga skelettförändringar kommer hos barn-engelska sjukan och vuxna osteomalaci. Däremot behöver man inte ta in extra kalcium om man äter normal kost och inte har brist på D-vitamin. Däremot bör man ju se till att man får i sig kalcium.

D-vitamin gör att man tar upp det kalcium som behövs. En svensk studie visade att kalcium i dieten inte minskade risken för frakturer med undantag för den fjärdedel som åt minst. Vare sig mjölk eller diet rik på kalcium tycks minska osteoporos enligt en annan studie. Däremot är D-vitamin viktigt. Utan D-vitamin tar man inte upp något kalcium. Enligt föreläsningen av Milton tog man bara upp 30 procent av det kalcium som finns i mjölk. Men det här är inte entydigt. Det finns studier som visar att vegetarian har mindre benmassa. Andra skriver att det är minskad risk för frakturer hos vegetarianer andra motsatsen. Det handlar inte om benmassan säger man utan snarare kvaliten på skelettet.
Hos sjundedagsadventister fann man att intag av protein var viktigt och att det var oberoende av om de kom från animalisk eller vegetabilisk föda.'

 Sammantaget tycks det vara viktigt med D-vitamin, vilket fodras för upptaget. samt att om man äter vegetariskt ser till att få i sig proteiner från exempelvis baljväxter inklusive soja. Samma gäller givetvis kalcium; grönsaker som spenat, grönkål innehåller en hel del, soja en hel del, spenat, rabarber. Nötter och speciellt mandel är också innehållsrikt. Man rekommenderar att man skall inta 1000 mg per dag men det viktiga är att man tar upp det. ( d-vitaminet). Kalcium i olika mat.

Dessutom-friskt skelett fordrar att man rör på sig, belastar samt inte röker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar