Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Läs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER av Karin Glasby och Sune Överhagen

Obs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER KOMMER INTE ATT TRYCKAS. DET ÄR ALLTFÖR FÅ INTRESSEANMÄLNINGAR/ sune överhagen



START


Translate

lördag, december 01, 2012

Tio farliga myter om kost

Det som är bra för hjärtat är bra för hjärnan

 Janice Stanger nutritionist talar om 10 myter om mat


Det är du som har makten i ditt liv och kan göra valen vad som är riktigt och vad som är falskt
Myt 1.Om lite är bra så mer bättre
( Se längst ner om linfrö, gäller också D vitamin där man nu kan se att en del personer tar mycket stora mängder 20 000-40000 IE per dag, gäller nog i princip allting


Kroppen består av 100 biljoner celler, för att de skall fungera må bra är kosten och vad vi får ,med den viktigt. Att få lämpliga mängder är viktigt. Hon jämför först med en luftballong. För att den skall fungerarbra är det viktigt att den fylls på med rätt mängd luft beträffande exempelvis temperatur. Janice Stanger säger att whoel food (hel föda se mer längre fram vad hon menar med whole food) är bäst, komplement-kosttillskott är för koncentrerade. Naturen( vår kropp) vet bäst vad vi behöver ta upp. Hon säger att många studier visar att tillskott inte har någon positiv effekt på hälsan och i vissa fall negativ.

Myt 2. Litet kan aldrig skada
Men detta gäller inte säger hon. Äter vi lite av något som skadar oss får skadan aldrig läka. Det typiska är rökning ( även om vi inte äter det får vi det i oss)
Akut inflammation läker. Immun och nervsysten hjälper till. Till exempel vid bakterierangrepp eller, andra skador
Kronisk inflammation: kroppen får inte chansen att läka. Dålig kost kan kanske underhålla kronisk inflammation. Detta orsakar kardiovaskulära sjukdomar, stroke, ledsjukdomar, Alzheimer och andra kroniska inflammationer
Triggers till kroniska inflammationer: protein

Myt 3: Du behöver en speciell källa till proteiner i din diet.( Underförstått att man måste äta kött för att få proteiner.)
Hon visar en bild på en ko som betar. Vad som hon vill säga med bilden är att gräset innehåller mer proteiner än kon om man äter av det. Proteiner består av aminosyror. De flesta kan människan tillverka men det finns några essentiella, som måste tillföras precis som det finns två fettsyror som vi måste tillföra. Vad beträffar aminosyror finns det åtta stycken. Och det är inte alls så att de bara finns i animalisk föda utan finns i stor mängd även växtvärldsföda, dessutom är det så att det är i växterna som dessa essentiella aminosyror bildas inte i djur- dessa äter växter som innehåller essentiella aminosyror.
Animaliskt protein är recycled växtprotein

Myt 4: Kolhydrater höjer insulinnivåerna men proteiner sänker det. Sanningen är att protein höjer insulinnivåerna säger Janice Stanger. Fullkorn och obearbetad växtbaserad föda sänker insulinnivåerna. Animaliskt protein höjer insulinnivåerna.

Myt 5 Soja är största källan till östrogen. Förvissa finns östrogen där men allra mest östrogen kommer från djurvärlden och inte minst då från mejeriprodukter. Mjölk produceras under tiden då korna skall föda upp kalvar. Och dessutom ger korna mjölk under tiden de är gravida. Under den tiden produceras mycket östrogen. Här en artikel om forskning kring komjölk och östrogen, komjölk och risker. Kornas östrogen är betydligt mer likt människans än soja. Äter man ost får man i sig östrogen som har 10 000 ggr starkare biologisk effekt än östrogen i soja säger Janice Stanger.
Forskning om soja visar säger hon att soja är skyddande. Äter man soja skyddar det kvinnor mot att utveckla bröstcancer. Överhuvudtaget tycka soja mot cancerformer som har med fertilitet och befruktning, barn att göra exempelvis prostatacancer, testikelcancer, bröstcancer. Man har också funnit att soja tycks skydda mot hjärt-kärlsjukdomar. Soja och cancer. Mer om soja och cancer. Traditionella soja produkter som sojamjölk, tofu, sojayoghurt, sojaglass och liknande är inte kopplade till några ökade hälsorisker. Här talar man inte om isolerade beståndsdelar från soja vilket kan vara en annan sak.

Myt 6: Komjölk är bästa källan till kalcium. Låt oss se på fakta i stället för fairy-tales säger Stanger.
Kalcium är ett mineral som kommer från jorden. Det tas upp av växter. Kor liksom människor är tvungna att äta växter som innehåller kalcium. De tillverkar inte calcium.

Myt 7 Kalcium är det som gör skelettet starkt.
Benstrukturen utgörs av proteiner säger Stanger. För att få ett starkt skelett måste man motionera.
Kalciumtabletter gör inte att frakturer och benbrott minskar. Kalcium i stora doser kan vara giftigt. Hon visar med krita att kalcium är mycket skört. ( Själv tycker jag kanske detta är ett litet lättköpt argument. Det handlar ju om helheten). Hon tar också exempel på förkalkningar i kärl som gör kärlen spröda med risk för bristningar. Blödningar. Emellertid läser hon upp en ledare från New England Journal of Medicine som talar om samma saker. Där står att bentäthetmätning är ett surrogat och inte säger något om risker för frakturer. Enbart kalcium tillskott minskar inte riskerna för frakturer, kanske till och med ökar. Det finns också risker för hjärt och kärl sjukdomar.

Myt 8: Fiskolja eller fisk är den bästa källan till omega-3.
Det finns två essentiella fettsyror en omega-3 och en omega-6. Växter innehåller omega-3. Emellertid har halten blivit lägre i de plantor som förädlats. Våra förfäder åt växter med bättre innehåll av omega-Fisk gör inte omega 3 heller. De äter det från plankton och liknande. Riskerna med fisk är innehåll av kvicksilver och också andra föroreningar. Ideala källan till omega-3 är ej fisk säger hon. Hon säger att det är linfröoljaeller linfrö. Innehåller fibrer. Innehåller också lignin vilket kan motverka cancer.

Myt 9: Att grilla animalisk föda gör detta hälsosamt.
Grillning producerar carcinogener ( cancerfrämjande ämnen, polycykliska aromatiska kolväten) Skadar också DNA,( ger lägre IQ hos barn).

Myt 10 Vi måste dela upp vår föda i protein, fett och kolhydrater.
Detta behöver vi inte bekymra oss om säger Stanger så länge vi äter whole food, hel mat det vill säga mat som inte är uppstyckad i olika delar. Fullkorn innehåller många nyttiga ämnen som raffinerar vitt mjöl inte innehåller osv. I själva verket är det så att det finns ett otal nutrienter som vi inte vet något om . Vi kan bara lite om toppen på isberget. Äter vi vad som naturen producerar klarar vi oss bra säger hon. Stanger har en verklig punkt där att vi vet egentligen ganska lite vi ser bara toppen på isberget.

Här är den perfekta maten whole food enligt Stanger:
¼ grönsaker ¼ frukt ¼ potatis o baljväxter ¼ fullkorn

Lägg dessutom till kryddor
Lägg till nötter- i måttfull omfattning.
Vitamin B12
Vitamin D
linfrö(olja) (observera att linfrö är toxiskt, ej mer än en matsked per dag- se livsmedelsverket).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar