Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

lördag, maj 28, 2011

Kan ögonrörelser vara terapi?

Yogaövning som går ut på att man skall titta först på ena axeln och sedan på andra  ( egna axlarna alltså), man skall göra det 20-25 ggr helst flera ggr per dag." sägs" göra minnet bättre- intressant att jfr EMDR
EMDR- eye movement desensitization and reprocessing är effektivt vid behandling av PTSD posttraumatisk stress disorder- posttraumatiskt stress syndrom enligt metaanalyser skriver forskarna Marcel A van Hout med flera i en artikel i J Behav Ther Exp Psychiatry. Den 12 april 2011.

Man skriver om att det eventuellt har med att ögonrörelserna plus att man aktualiserar emotionellt svåra minnen blir alltför belastande för arbetsminnet, med påföljden att de emotionella reaktionerna mattas av genom denna konkurrens om arbetsminnet mellan ögonrörelserna och emotionella minnen. I denna studie använde man en annan teknik som skulle belasta arbetsminnet- räkna baklänges. Och studerade hur det påverkade de emotionella minnet. Vad jag ville visa med detta var att kanske EMDR har effekt vid posttraumatisk stress. Jag fick fram drygt 200 studier om EMDR då jag sökte på Pub med. Och det finns en del forskning även från Karolinska Institutet.

Det är utan tvekan så att en övning som vi gör på yogastunderna nere i Puerto de la Cruz liknar mycket EMDR terapin. Vår yogalärare säger att det är fantastiskt bra för minnet- man är ju lite skeptisk men det har i samband med övningarna hänt att jag kommit på ett par saker som jag förgäves sökt i minnet tidigare. Det har varit helt neutrala saker så att det skulle ha något med emotionellt svåra minnen tror jag inte. Det mest sannolika är väl att det är kombination av slump och placeboeffekteer. Men jag fortsätter att göra övningarna. Yogaövningar gör ju att man lättare fokuserar på nuet och det kan vara en tillräckligt positiv effekt även om det inte skulle hjälpa för minnet.

Yogan var en orsak till att jag tittade på det här, det andra var att jag läste om EMDR i en artikel av Sanna Ehdin. Hon skrev att hon med hjälp av EMDR och med psykologisk kinesiologi tagit bort sina begränsande och negativa tankar och ersatt dem med positiva. Vidare verkar det som hennes negativa minnen försvunnit. Hon kallar det en sorts detoxifiering. Det hela låter ju ganska flummigt och vad hon gör med sin detox är att hon håller sin energinivå hög. Det som är problematisk med det är att det är ett hopkok av naturvetenskap i kombination med ”energinivåer” och andra begrepp.

Kan man göra sig av med lite energislukare är det givetvis bra, för mig är det vad yogan bland annat skall göra, men samtidigt så tycker jag väl inte att jag har så mycket vetenskap bakom detta. Kanske är det nog med vad yogan gör; bättre balans och koncentration, större smidighet och styrka. Sker det något mer är det bara en bonus. Vad man gör med ögonen i den övning jag menar liknar precis vad som man gör vid EMDR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar