Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Läs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER av Karin Glasby och Sune Överhagen

Obs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER KOMMER INTE ATT TRYCKAS. DET ÄR ALLTFÖR FÅ INTRESSEANMÄLNINGAR/ sune överhagen



START


Translate

söndag, maj 15, 2011

Fett debatten- kan man fortsätta med Jelineks/ Swanks diet?


















Inledning
När jag läser fettdebatten blir jag frågande inför Jelineks/Swanks diet, som ju innebär att man försöker minska mättade fetter till under 15 g om dagen. Det kan ju innebära att man ersätter de mättade fetterna med kolhydrater, och kanske snabba. Debatten har fått upp mina ögon för detta.
Det tycks dock vara så att det finns samstämmighet om transfetter, de är skadliga, ger mer hjärt-kärlsjukdomar, omega-3 är nyttigt. Så långt överenstämmelse. Omega-6 där finns också en överensstämmelse. Man skall försöka ligga lågt med det men det behövs också men kanske inte i det överflöd som många debattörer menar finns. Mättade fetter då, där menar LCHF att de är extremt nyttiga, naturliga. Att de gör cellmembranen mera rigida gör dem bara starkare. Själv tror jag nog att cellmembranens flexibilitet gör dem starkare och den ökar med mer inslag av omättade fettsyror. Jämför med andra saker. Under våren då det är mycket sav i träden är det lättare att böja grenar än då de är stelare och torrare. Lite inne på den frågan är dock LCHF också eftersom de hellre vill ha mjök från kor som betar grönt, kött från vilt. Båda innehåller mer omega-3. I det följande skall jag titta på varför man går ner i vikt vid LCHF. Är det fettet?

Jag har läst i flera böcker om LCHF Lifsfeldts fettskrämd, Matrevolutionen av kostdoktorn,, Hjärnkoll på vikten av Ingvar och Eldh, ( kallar den LCHF i detta sammanhang därför att den hävdar att fett är mättande) samt I stället för Doping av Frank Nilsson.
Det är väl ingen tvekan om att exempelvis Lar-Erik Lifsfeldt har gått ned i vikt på sin den diet han beskriver. Men frågan är varför? Själv tror jag att en del av förklaringen är att han tidigare åt kolhydrater med ett högt glykemisk index och på så sätt fick sugningar efter mat pga svängningar i blodsocker och svängande insulin.

Fett släcker hungern bättre än annat?
Lifsfeldt skriver under förklaringar sidan 87: Man äter mindre när man äter fett. Av erfarenhet vet jag att om jag ätit tex en fläskfilé med en sås som inte är fet så kommer hungern ett par timmar senare . Skulle jag däremot ha en fet mascarponeladdad gräddsås till så har man inga problem och slipper leta i skåpen efter något att sätta tänderna i. Han beskriver bland annat en studie( sid 84) med tre tre grupper med olika kolhydratintag. I en grupp kallad lågfettgrupp ( inte lågproteingrupp även om det också var lägre med proteiner) fick männen 1800 kcal och kvinnorna 1500. Det fanns två lågkolhydratgrupper. En fick samma antal kcal som i första gruppen och i tredje gruppen 2100 respektive 1800.
Så här såg det ut:



Kolhydrater Proteiner Fett Viktnedgång

Låg fett grupp 55 % 15 %


30% Lyckades sämst

LCHF grupp 2


5% 30% 65% Lyckades bäst gå ned i vikt.

LCHF grupp 2
med högre antal kcal
5% 30 65 Medelvikt nedgång














Används energin i fett till på ett annat sätt än exempelvis kolhydrater?
Hur förklarar man detta skriver Lifsfeldt. Gäller inte termodynamiken lagar? Först om man ser till vilka som åt olika mängd kalorier så stämmer faktiskt termodynamiken. De som åt minst kcal gick ned mest.
Men i gruppen som åt lika mycket kcal så var det LCHF gruppen.
Men varför gick LCHF grupperna ner mer än lågfettgruppen. Lifsfeldt skriver att kcal är energi. Energi kan ta sig olika former rörelseenergi, värmeenergi och menar att det är det som händer. Det förklarar det inte riktigt tycker jag.
Det finns dock en annan förklaring och det är att de här grupperna fungerar som alla andra grupper de följer inte dieten strikt om de känner sug. Men varför skulle lågfettsgruppen ”fuska” mer? Ja det finns faktiskt en nutrient som de får mindre av förutom fett nämligen proteiner. Kanske är det proteiner som mättar mer?

BBC:s genomgång av Atkins diet.

Bränner man mer energi på fettrik diet?
I BBCs serie the Story of Low Carb(Obs det finns fem avsnitt. Man bör se hela.), går man igenom Atkinsdieten. Där tittade man på om man vid LCHC bränner mer energi än vid låg fettsdiet. Så var det inte Svar Nej,vid LCHF gör man inte av med mer energi.

Blir man mättare av fett, som Lifsfeldt skriver eller som Ingvar/Eldh skriver i Hjärnkoll på vikten/”när matfettet bryts ned i tarmen bildas ämnen som förstärker mättnadskänslan bl a enterostatin” eller ”trots att fett är energirikt tycks det inte skapa beroende på samma sätt som socker”. Det senare motsägs av forskning av bland annat Sara Ward vid universitetet i South Carolina, Chapel Hill. Jag har skrivit om det här. Enligt den forskningentycks socker, fett och salt samtliga skapa beroende. I BBC program tittade man också på om fett minskade mättnadskänsla. men det var tvärtom istället stimulerades aptiten. Svar nej, fett stimulerar aptit.

Protein tycks verka mättande.
I BBS program redogörs för en dansk studie (A. Astrup ) där en grupp fick äta kost med hög halt kolhydrater och andra gruppen fick kost med mycket proteiner,, en kost som på det sättet liknade Atkins men var låg på fett. Resultatet blev att de på kost med hög proteinhalt gick ner betydligt i vikt. Studien tyder på att det är protein som gör att man upplever mättnadskänsla och äter mindre. Arne Astrup intervjuades i expressen förra året. Bli smal utan att räkna kalorier artikel i Expressen .
Orsaken till att LCHF fungerar tycks vara att protein mättar bättre. Fett i sig stimulerar hunger och det stämmer bättre med grundforskningen på råttor att både kolhydrater och fetter stimulerar till att äta mer liksom salt. Tyvärr har jag inte sett någon forskning på av den typen på proteiner.

Slutsats:
Det tycks vara så att fettet inte är det som minskar suget efter mat huvudsakligen utan snarare proteinet. Men så kallade snabba kolhydrater framkallar sug genom att det ger snabb höjning av insulin med följande blodsockersänkning och sug efter mer, en del av det som kallas sockerberoende. Dock framkallar även fett sug och det är i stället protein som tycks ge mättnad.

Jag kan alltså fortsätta med min diet med låga mättade fetter men bör ännu mera titta på det här med snabba sockerarter. Den kost som Astrup rekommenderar i Expressen är i många stycken lik min diet. Jag skall försöka öka på linser, bönor och ärter för att få mer protein.

I grönsaksandet finns nu både ärtor och bönor.

2 kommentarer: