Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

onsdag, maj 04, 2011

Urinträngningar och Dhanurasana

I början av februari skrev jag att jag skulle prova en yoga övning som heter Dhanurasana, som skulle vara bra för urinproblem; information om detta fann jag på nätet och det är alltså ingen  känd terapi mot urinträngningar. Urinträngningar skall för övrigt utredas för diagnos och i mitt fall är det då diagnosen MS.
Jag har en gammal yoga bok som jag köpte när jag gick i realskolan; en skola som väl varit borta i 50 år snart och vi som gått den har blivit fornminne, precis som Yngve Frej. I den boken YOGA utvecklar dolda krafter ( boken också ett fornminne) av Alarik Degerman läser man om Dhanurasana att den botar lättja och utvecklar uthållighet och mod. Instruktion enligt boken: Ligg på magen. Avslappa musklerna i kroppen. Böj knäna och för benen över låren. Res huvudet och bröstet. Fatta högra vristen med höger hand och vänstra vristen med vänster hand. Res huvudet och kroppen  och knäna genom att dra i benen så mycket som möjligt.

Så till det jag ville säga. Övningen är jobbig ( om man är på väg att bli fornminne) men jag tycker faktiskt att efter tre månader verkar den ha gett resultat. Jag har betydligt färre trängningar än jag brukar ha. Det började för ungefär en månad sedan och vissa dagar är det helt perfekt.
Om det är så att det är yogan som ligger bakom detta går det säkert att förklara rent fysiologiskt. Att yoga kan inverka på nervsystemet finns det fler och fler studier om.

Återkommer till detta om någon månad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar