Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

tisdag, maj 17, 2011

Karusellyoga




Karusellyoga, att snurra runt, runt med armarna utsträckta. Jag har praktiserat det en tid, ett halvår. Den yogalärare jag har i Puerto säger att det är en av de övningarna han inte vill vara utan någon dag. De andra övningarna var andningsövningar och en sorts”hjärtmassage”.
Det tog lång tid innan jag lyckades hitta något om ” karusellyoga” , men så småningom kom jag fram till sökorden ”sufi whirling”. Whirling dervishes gav också en del. Vad jag ville veta vad sägs det vara bra för. Jag är ju övertygad om att det finns naturliga förklaringar till det mesta, och jag vägrar tro på energikanaler och liknande som ju kinesisk och indisk medicin utgår från, däremot kan ju vissa saker ge effekt fast teorin bakom är fel. I de fallen tror jag att när man gör forskning på det kommer det att bli evidensbaserad vetenskap, och de delarna av den österländska medicinen kommer att inlemmas i vetenskapligt grundad medicin.
Så länge det inte kostar oskäligt och är ofarligt känns det okay att prova yoga och liknande, och idag känns yogan som ett behov. Det går inte exakt att peka på vad det är, men jag är ganska övertygad om att mina knän fick den slutgiltiga finishen genom yoga; jag blev mjuk och rörlig i knän. Annat som jag tror jag får via yogan är kroppkännedom. I yogan ingår ju att göra en del rörelser långsamt, göra sträckningar och samtidigt känna efter hur det känns. Jag tror att det gör att man bättre förnimmer var och hur kroppen är. Det finns också forskning som visar att de som gör yoga får en tillväxt i hjärnan i just de regioner som har betydelse för hur man förnimmer kroppen. Man har studerat detta med funktionell magnetkamera, fMRI.
Vad jag nu i första hand var ute efter var inte forskning utan snarare vad man säger att karusellyoga är bra för. Jag hittade en del på sajten Full Spectrum Healing. Trots att jag är allergisk mot ordet healing som för mig signalerar bot med icke vetenskapligt grundad metodik hämtar jag en del därifrån.
Man säger alltså att det balanserar flödet av energi både det som går ut och in.
  1. man släpper kontrollen och låter huvudet dansa (?).
  2. Stimulerar tallkortkörteln och hypofysen, frisläpper endorfiner och serotonin (och minskar behovet av antidepressiva)
  3. ”Grundar” och lyfter upp. Grundar eller grounding är ett begrepp som jag uppfattar som att man stabiliserar psyket.
  4. Frigör ögonmusklerna från små och rigida rörelser.
  5. Minskar rädslan för ovanliga sinnesstämningar.
  6. Återvänder till barndomens oskyldiga upplevelser av glädje.
  7. Man upplever en total frihet.



Vad jag skulle kunna tänka mig är att karusellyoga skulle kunna förebygga en del fall av kristallsjuka, som beror på att det lossnar kristaller i innerörat där de känner av rörelser och sedan framkallar yrselupplevelser. Jag vet inte men en gissning är det ju.





Sen kan det ju tänkas att den här metodiken gör att man på något sätt skärps i sitt medvetande; man är ju onekligen tvungen att vara med hela tiden, annars ramlar man. Jag lyckades inte hitta någon bild av hur det ser ut hur när det snurrar för individen som snurrar, därför tog jag en egen video och höll på att ramla omkull på kuppen. Videon blev sällsynt färglös.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar