Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

måndag, maj 23, 2011

Placeboeffekten skall man inte rynka på näsan åt

Placebopiller betyder jag vill behaga-piller. Samma ursprung har franskans plaisir i till exempel melodin plaisir d'amour.
Det har gjorts en studie av placeboeffekten vid multipel skleros. Placeboeffekten tas ju med i studierna för att man vet att vi påverkas av att något görs eller att vi gör något för ( eller snarare mot) en åkomma.
Man har sett att placeboeffekten tycks ha förändrats under sedan 80-talet och framåt så att det nu inträffar färre årliga skov som följd av placeboeffekten än det gjorde i de tidigare studierna.
Man har gått igenom placebogrupperna i 26 större studier och fann att i genomsnitt hade de i placebogrupperna en minskning av ARR ( årlig skov frekvens) på 6,2% och p värdet för detta var p<0.0001 dvs att risken att värdet skulle vara en slump var mindre än 1 på 10 000.

Jag läser om detta på George Jelineks sajt. Hans konklusion är; Man skulle kunna översätta detta med att hopp och tro på dig själv och vad du gör med sjukdomen MS kommer sannolikt att resultera i en signifikant minskning i antalet skov helt oberoende vad nyttan är av aktuell behandling, oberoende av vad du gör ( motion, diet, omega-3, vitamin D, meditation , konventionella mediciner, CCSVI och alla andra terapier, alternativa och icke alternativa, kvacksalveri och icke kvacksalveri.)
Jag tror att det här är en siffra på vad känslan av kontroll över sjukdomen innebär, känslan av att sjukdomen inte har kontroll över dig. Kanske är det så att viljan har en viss betydelse.

Jelinek skriver också att om en studie tar tio år att fullfölja skulle detta motsvara en 50 % reduktion av skov frekvens hos de som inte fick någon aktiv behandling. Jag kan inte riktigt följa det resonemanget,

Jag har haft en känsla av att det kan vara så här. Jag träffar på människor som gör olika saker och som upplever positiva effekter av det och de tycks dessutom må ganska bra. Förvisso, nu går det ju inte vetenskapligt att resonera på det sättet men jag har ändå känslan av att det är bra att på något sätt få den känslan att man gör något.

Sen är det ju så att träning av fysiken ( oberoende av vilken nivå man är på) är bra vid olika kroniska sjukdomar. Samma sak gäller att reducera sin stress. Att äta ”nyttigt” är också bra för alla.

Kanske är det till och med så att man placeboeffekterna adderas, att om man minskar stressen, tränar fysiskt, äter bra, har roligt gör detta att effekten blir inte 6.2 % utan 6,2%+6,2% + osv. Önsketänkande får man ju ha.

Och skall man tro på den här youtube videon är det faktiskt så, observera jag har inte granskat fakta:

Här är en lång video. Cirka 8 minuter in handlar det om placeboeffekten, och om noceboeffekten.
Nocebo handlar om att saker man tror är negativa verkar negativt, kan skada hälsan. Obs jag har inte granskat fakta.



3 kommentarer:

  1. Intressant detta! Jag har hört vissa säga att placeboeffekten gör att 1+1 blir 3 :)

    SvaraRadera
  2. Hej Daniel,
    Det är mycket intressant. Jag kan tänka mig att placeboeffekten kan vara flera effekter. Första gången jag blev intresserad var i mitten av sjuttiotalet när jag läste om akupunktur och att man kunde blockera effekten av det med samma medel som blockerar effekten av morfiner. Sedan läste jag om att man kunde blockera placeboeffekten på samma sätt, så sannolikt är en del av placeboeffekten endorfineffekter man det finns säkert fler komponenter.
    så det är mycket möjligt att ett plus ett blir mer än två. I varje fall blir det mer än ett vilket ju också är bra om man tror att placebo är ett sockerpiller.
    MVH
    Sune

    SvaraRadera
  3. Intressant Sune!
    Det finns verkligen en anledning till att man gör dubbelblinda studier med mediciner och annat ;)
    Tack för all värdefull info du delar med dig av!
    Hälsningar
    Daniel

    SvaraRadera