Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

torsdag, mars 24, 2011

Fettfrågan- var Ancel Keys en bluff som fejkade resultaten så att mättade fetter tycktes skadliga?

Var Ancel Keys en bluff, som HFLC-anhängarna säger med en fejkad studie där han plockat siffror från länder som inte stämde in.  Jag läste om det först i en bok som jag tror hette fettskrämd och jag var inte helt med på att Keys samband försvann när man plockade in dessa siffror. Jag skall inte utreda det nu men kanske skall man börja med lite om Keys , som tyder på att hans kost var nyttig. Han avled i en ålder av 100 år 2004. Det är intressant att se att MS forskaren Swank också blev nästan 100 år och även han rekommenderade en kost med lågt mättade fetter. Båda personerna levde som de lärde vad jag förstått.



Sen det här med att man bara har blivit fetare och fetare speciellt i USA sedan man började med att fokusera på fett. Samtidigt har dock dödligheten i hjärtinfarkter och hjärtsjukdomar minskat . Dessutom många av de personer jag sett med fetma äter inte speciellt likt det som livsmedelsverket rekommenderar eller medelhavskost. Vad jag ser är det mycket biffar och entrecot, pommesfrites, efterrätt med glass och grädde men inte speciellt mycket grönsaker och man går och småäter ur kylskåpet därimellan; det liknar helt enkelt inte vad som rekommenderas av livsmedelsverket i mina ögon.

Det här är lite funderingar; nu lite om Ancel Key- var han en bluff? För det första får man tänka på att det här är fråga om 40 och 50-tal och det var nog en annan vetenskaplig tradition. Om man såg en trend kanske det var fullt tillåtet att ” rena ” den trenden. Det här var en tid då de första dubbelblinda studierna kom ( 1948). Man måste titta med den tidens glasögon. Den så kallade Seven Countries Study innebar att man följde 12000 män mellan 40-59 i 16 samhällen i Italien, i grekiska övärlden, Jugoslavien, Nederländerna, Finland, Japan och USA. Man valde ut samhällena på grund av att de hade kontrasterande diet mönster och det var relativt enhetlig lantlig befolkning. Tänk om detta var urvalsmetoden i verklighet och inte att man valde bort de siffror som inte stämde in. I Finland var antalet hjärtinfarkter allra mest och i ett av områdena där (Nordkarelen) gick myndigheterna in med tämligen handfasta råd om att äta mindre mättade fetter, och där minskade antalet med hälften. Kan det fyndet på något sätt bortförklaras?



Ancel Keys dog i november 2004 ett hundra år gammal. Han var den första vetenskapsmannen som förespråkade medelhavsinspirerad mat. Jag har läst New Yorks Times minnesruna om honom och det absolut inte som en bluff han blir ihågkommen. ”Keys gjorde en karriär som ändrade på många aspekter av fysiologi och hälsa. Det inkluderade bland annat effekterna av svält och faktorer som var ansvariga för den mest utbredda epidemin inom västvärlden- hjärtsjukdomar av typ arterioscleros; det är bland annat kärlkramp och hjärtinfarkt. Och det är som nämnts att antalet hjärtsjukdomar och död i hjärtsjukdomar har minskat under denna tid. Rökningen spelar in där men troligtvis också kosten. I Finland var kosten minst gynnsam och man gick där in för att ändra kosten med följden att hjärtsjukdomar gick ned. Det kan man nog inte ta ifrån Keys. Keys var den förste som visade på att arteriosclerotiska sjukdomar inte var en följd av ålderdom utan hade samband med kost. Den kost Keys kom att förespråka var medelhavsinspirerad kost, vilken har ganska likartade viktreducerande tendenser i studier. Inga metoder är speciellt framgångsrika.
Jag har en känsla av att kalla detta en fuskstudie kan vara lika mycket bedragande. Är inte vad man skriver om här i Expressen också selekterade urval? Man hur ser verkligheten ut- jag tror faktiskt inte vi är däri forskningen.

3 kommentarer:

  1. Hej Sune,
    minglar runt i blogg världen å hittar dig. Skall ta å läsa lite till här inne.

    Mvh Tessan med Ms

    SvaraRadera
  2. Gunnar1:23 em

    Svaret på frågan i rubriken är ja, se tex här:

    http://blogg.passagen.se/millimetervagor/date/20070620

    Problemet med USA är väl att de äter för mycket, HCHF om man ska ta en förkortning; både mycket fett och kolhydrater, samt inte rör på sig. Det är betydligt enklare att överäta kolhydrater än fett; det senare mättar innan man överskridit gränsen.

    SvaraRadera
  3. Ett lite kyligt men soligt Barcelona 30 mars 2011

    Hej Tessan,
    hoppas du kan hitta något värt att läsa.
    Sune

    Gunnar,
    Jag blir nog inte övertygad av vad jag läser i den nämnda bloggen. Till exempel finns ju faktiskt sambandet kvar efter att man lägger till ett antal länder i 7 länders studien.

    Dessutom går det nog inte rakt av att jämföra olika länder dieter: Jag läste någonstans på refererade blogg kanske i kommentarerna att Finland och Mexico intog samma fettmängd; men det är skulle jag tro ganska stora skillnader på dessa länders kost.

    Jag skulle vilja se originalet på att Key har fejkat siffror och inte bara grafer utan några referenser var man har sett dem och liknande- till dess tror jag inte att han bluffade, men han verkade i en annan tid.

    Det är överhuvudtaget svårt att jämföra fettintag på 50 och 60 tal och nutid. Åt man lågt innehåll med mättade fetter då åt man sannolikt inte så mycket procucerade transfetter ( skulle jag tro). Åt man lite fett under 80-90tal åt man sannolikt mycket transfetter. Hur pass väl har man utrett detta? Det här är givetvis spekulationer, men bevisat är väl att denna typ av transfetter ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar.
    Jag har också läst Göran Berglunds artikel i läkartidningen http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=%208291 och finner då att enligt Harvardstudierna finns neg samband mellan hjärtkärl-sjukdomar och fleromättade fetter medan det inte finns vare sig positivt eller negativt samband med mättade fetter och då funderar man ändå på vad resultaten säger.
    Jag tror inte vi vet svaren ännu på mycket om kost. Att dieten med lågt intag av mättade fetter och omega-6 fungerar bra för mig och min MS är en anekdot, men däremot är inte Swanks studier om MS och kost anekdoter.
    MVH
    Sune

    SvaraRadera