Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Läs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER av Karin Glasby och Sune Överhagen

Obs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER KOMMER INTE ATT TRYCKAS. DET ÄR ALLTFÖR FÅ INTRESSEANMÄLNINGAR/ sune överhagen



START


Translate

torsdag, mars 17, 2011

Yoga ökar hjärnans feelgood kemikalie

Yoga boosts feel-good brain chemical

Jag gör egentligen yoga som en avslappning, som något som känns skönt- inte för att det skulle ha några fysiologiska effekter på groppen. Det är en må bra åtgärd. Men kanske får jag omvärdera.
Det finns ju mycket forskning om yoga men den har förr varit undersökningar där man inte haft kontroll över olika faktorer, som kontroll av placebo och annat men kanske håller det på att förändras. Jag skrev tidigare idag om en studie där man funnit ökat halt av GABA i en studie med kontrollgrupp där kontrollgruppen läste. Här utgörs kontrollgruppen av personer som promenerade.
Det finns ju mängder av alternativ -komplementär medicin. Man är tveksam inför mycket men det finns delar av den som klarar de vetenskapliga testen och sedan övergår det till av även vara godkänt inom skolmedicinen, Akupunktur är något sådant även om en del diskuterar det. Medlet glukosamin som först kom från hälsokostregionen men nu finns med i FASS. Det finns också gråzoner där en del kommer att åka ut ur skolmedicinen efter hand. Kanske håller Yogan på att kliva in, liksom mindfulness och mindful meditation.
Jag tycker jag fick god nytta av yogan beträffande mitt knä, där jag hade begynnande artros ( lite lågt ledbrosk). Häromkvällen märkte jag även att jag med yoga kunde påverka obehagen i mina fötter, krypningar eller vad man nu skall kalla det, jag har inte riktigt ord för hur det känns. Fryskrypningar kanske skulle täcka det.
Jag håller också på med yoga som jag hoppas skall påverka mina urinträngningar; där kan jag dock inte rapportera några framsteg... ... ... men det tar lång tid.






Kemikalien gamma-aminosmörsyra eller GABA är en signalsubstans i nervsystemet som är hämmande, coolar ner. Patienter med höga ångestnivåer har låga GABA värden enligt forskning. Numera kan halten av GABA och andra signalsubstanser mätas med magnetic resonans spektroskopi – något liknande magnetkameratecknik.
Nu har man undersökt en grupp av 19 personer mellan 18 och 45 som gjoode en yoga kallad Iengar yoga. De gjorde det tre timmar per vecka i 12 veckor. En jämförelse grupp gick ut och promenerade med samma tidsåtgång och samma perioder.
I studien visade det sig att GABA nivåerna ökade i vissa områden av i de deltagares hjärnor som sa att de var mindre ångestfyllda efter yogapassen.



Man gjorde bedömningar av sinnestillstånd och ångest och mätte halten av GABA med tidigare nämnda teknik.
De som gjorde yoga rapporterade att de fick bättre humör och minskad ångest än promenadgruppen. Forskarna tror att yoga stimulerar thalamusområdet i hjärnan, och det ökar i sin tur GABA nivåerna.
Således ytterligare en studie som talar för att yoga ökar mängden av transmittorsubstansen GABA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar