Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Läs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER av Karin Glasby och Sune Överhagen

Obs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER KOMMER INTE ATT TRYCKAS. DET ÄR ALLTFÖR FÅ INTRESSEANMÄLNINGAR/ sune överhagen



START


Translate

söndag, oktober 02, 2011

Pommes frites, chips, choklad, varmkorv, hamburgare, pizza ... .... ..... ......


pommes frites, chips, choklad, varmkorv, hamburgare, pizza

Såg GP:s löpsedel idag om skatt på fet mat i Danmark och kom på vad jag skulle skriva om idag.
Rätta mig om jag har fel men är det inte mycket av det här: pommes frites, chips, choklad, varmkorv, hamburgare, pizza, som många äter, en del kanske i lite mer sofistikerad form. Uppriktigt sagt känner jag få som faktiskt äter mycket grönsaker, äter frukt, äter mycket fibrer. Jag tror inte riktigt på den bild som LCHF förespråkarna rabblar upp att fetmaepidemin skulle bero på att man följt de rekommendationer som till exempel givits om att vara försiktig med fett eller för den delen kolhydrater.

Är det inte så att man äter alldeles för mycket, det här som man stoppar i sig framför TV i form av chips, godis, söta drycker, lighta drycker, öl det räknas liksom inte. Det var intressat att se ett program på kunskapskanalen om en engelsk kvinna som visste allt om mat och dess innehåll och hon höll en sträng diet men gick ändå upp i vikt och var fet. Hon hade fel på ämnesomsättningen någon annan förklaring fanns inte, sa hon. När man följde henne noggrant med vad hon skrev i sin matdagbok tycktes det också vara så, men när man med blodprover och annan absolut dokumentation ( som filmning och provtagning) visade sig att hon åt en hel del som hon inte fick med i matdagboken, närmare bestämt åt hon dubbelt så mycket kcal som hon trodde. Till en stor del tror jag det är vårt sätt att hantera mat som inte är bra.
Vi äter för mycket

En annan förklaring till överviktsexplosionen är att vi rör oss för litet. När vi övergick till att cykla från att gå, blev det lite bekvämare. När vi fick motor på cykeln eller bil blev det ännu lite mindre fysisk aktivitet. Inte minst såg man detta tidigare på pojkar som fick moped. Då de övergick från cykel till moped gick konditionen ned och de började långsam fetma till. Den fysiska aktivitet har minskat samtidigt som övervikten har stigit. Kriser som svältåren under första världskriget ledde inte till att vi blev sjukare av att vi åt för lite. Bristen på drivmedel under andra världskriget gjorde oss friskare. Det är faktiskt så att vi rörde sig mycket mer när jag var barn ( 40-50 talet) än vad barn gör nu. Detta beror på olika saker men faktum kvarstår. Om man ser i USA är det på vissa håll mycket sällsynt att någon promenerar.  Det är inte alltid okay att promenera i ett villaområde, man ringer efter polisen. För att kunna promenera anordnas bland annat mall walks bland till exempel pensionärer, vilket innebär man samlas i grupp på köpcentra och tar promenaderna där. Sedan tar man fika och umgås. Dessutom kan man gå hemma i vardagsrummet på en gångbana. Vad ambitiös man måste vara för att fortsätt med sådan aktivitet! Den fysiska aktiviteten är inte längre naturligt ingående i vardagen. Det är få arbeten i dag som ger en fysiskt kondition.
Vi rör oss för lite

se denna video som en liten illustration
>


Den kost vi får i oss är ganska är tunn på  bland annat fibrer, grönsaker, frukter däremot inte på snabba kolhydrater och fetter.

Näringsvärden per 100 g

Pommes frites gatukök
kolhydrater 33 g
Fett 17 g
Mättade Fetter 3.6 g

Beträffande fetter är det nog knappast omega-3 eller enkelomättade fettsyror av typ olivolja.

Potatischips

fibrer 11 g
kalorier 495
kolhydrater 46 g
fett 29.529.5

Chips light 25 % fett
Fibrer 3.8g
Energi 2070
Kalorier 495 kcal
Kolhydrater 63 g
Fett 24.3 g

Chips smaksatta 34% fetter
Fibrer 5.7 g
Kalorier 526 kcal
Kolhydrater 51.3g
Fett 32 g

En ung dam jag känner väl var au pair i USA 1996. I hennes familj fanns två barn, 1.5 år och 3.5 år.
Familjen var välutbildad, båda föräldrarna motionerade och försökte leva hälsosamt. Deras kost till barnen förvånade dock en del. Till frukost fick de en hel del amerikanska cookies. Jag såg det själv då jag var på besök där.
Det skulle därför vara intressant att veta vad amerikanska cookies innehåller:
Vikt (g): 100.00
Fibrer 2.5g
Kalorier 486 kcal
Kolhydrater 63 g
Fett 22.9g

Själv har jag varit en chokladgris tidigare. När jag åkte hem från jobbet blev det ofta lite cho(c)klad på vägen hem om jag var hungrig. Ibland blev det lite si och så med lunchen på jobbet för att inte tala om vad man åt under jourerna.
Choklad o chokladpraliner
Fibrer 0.6 g
Kalorier 547 kcal
Kolhydrater 53.7 g
Fett 33.7g

Varm korv är en populär maträtt.
Varmkorv 23% fett grillad kokt
Fibrer 0g
Kalorier 278 kcal
Kolhydrater 7.7 g
Fett 22.2g

Och hur är det med hamburgaren?
Hamburgare ca 17% fett stekt
Fibrer 0g
Kalorier 246 kcal
Kolhydrater 0.0 g
Fett 18.4g

Hamburgare dubbel m bröd ost sallad dressing
Fibrer 1,9g
Kalorier 260 kcal
Kolhydrater 22.2 g
Fett 12.6g

Pizza Capricciosa rökt skinka restaurang
Fibrer 1.5g
Kalorier 267 kcal
Kolhydrater 24.8 g
Fett 13.4g

Det är ganska entydigt röra sig mer och att inte överäta.

Hela bilden är mer komplicerad än så
Detta som funderingar kring att man i Danmark har infört skatt på fetter. Mättat fett kommer att beskattas med 16 kronor per kg, vilket bland annat innebär att man kommer att beskatta rapsolja som om man tittar på den i sin helhet har en ganska bra fettfördelning. I DN uttalar sig Claude Marcus professor vid KI att en 20-30 procentig skatt på fetter skulle ha en ganska bra effekt. Jag är ganska tveksam. Inte så att jag tror att mättade fetter är bra. Bland annat har Francesco Sofi med flera gjort ett par stora metastudier om kost och där bland annat funnit att kvoten mellan enkelomättade fetter och mättade fetter skall vara hög, dvs mycket olivolja/ lite mättade fetter, omega-3 är nyttigt, liksom grönsaker och frukt. Även det stora materialet med amerikanska sjuksköterskor har undersökts. Man fann där att de som lyckades hålla vikten eller gå ned åt extra grönsaker, fullkornsprodukter, nötter och frukt. Dessa så kallade långsamma kolhydrater med sitt höga fiberinnehåll ger lång mättnadskänsla. Yoghurt var också något som bidrog till en stabil vikt. Däremot ökade man i vikt av extra potatis, drycker med socker, vitt bröd utan fiber samt processade och oprocessat rött kött.

Det är finner jag inte entydigt så att fetmaepidemin beror  på mättade fetter, inte ens på snabba kolhydrater och mättade fetter. Egentligen tror jag vi vet alldeles för litet om detta med kost för att skattelagstifta om vad vi skall äta. Skall man göra det måste man ha 110 procent säkerhet, och inte ens då skulle det kännas rätt. Jag tror mera på information och det personliga valet.Det andra har mera bismak av ett samhälle jag inte vill leva i.

Information är bland annat vad Dan Buettner skrivit om 100-åringar och deras kost, liv och samhälle. Där kommer forskningen om sjundedagsadventisternas kost och liv in. Det är ganska entydigt: rör dig mer, överät inte. Grönsaker och frukt är nyttigt. Inte mycket kött. Inte mycket mättade fetter.

Två lågfettsförespråkare som levde enligt sina råd blev cirka hundra år. Roy L Swank dog innan sin 100-årsdag. Ancel Keys blev nästan 101 år. Om man läser länken om Keys ser man att det hela inte är så enkelt när man skall gå in på detaljrekommendationer. Det är i alla fall intressant att båda blev cirka 100 år. Men fall är ju fall och inga vetenskapliga bevis. Däremot torde det var bevisat att vi äter mer och rör oss mindre och blir fetare och fetare.

Det finns väldigt stor tvärsäkerhet i debatten om dieter som är bra etcetera. I Sverige finns väldigt många förespråkare för att man skall äta så fett som möjligt, så mycket mättade fetter som möjligt men jag det bygger till en delvis felaktiga premisser. Det är snarare mängden mat man blir fet av, man överäter. När man blir mätt av LCHF kost är det inte säkert att det är fetterna som mättar utan snarare att man äter mer proteiner i samband med att man äter mycket kött och liknande. Och rött kött är ju kopplat till en både hjärt-kärlåkommor, cancersjukdomar och till degenerativa nervsjukdomar enligt tidigare länkade metastudier av Sofi. Samtidigt finns ju mycket erfarenheter av de som lyckats gå ned i vikt och få bättre sockerläge med LCHF, vilket ju tyder på att de absolut överkonsumerat snabba sockerarter tidigare och säkert stoppat i sig sådant de inte vetat om ( även fett). Många LCHF förespråkare vill ha skatt på kolhydrater i stället, därmed inkluderande frukter bland annat. Det är inte klokare det än att ha skatt på fetter eftersom man kan bli fet och blir fet av för mycket av det goda och för lite aktivitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar