Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

tisdag, mars 27, 2012

Hjärnhälsa-kost och motion för hjärnan




Jag har läst boken Hjärnhälsa av Karl Hultén och Karin Wahlberg. Boken är från 2007 och frågan är vad som är aktuellt idag fem år senare, speciellt som boken utgår från den senaste medicinska forskningen om hjärnan- och på fem år har kommit mycket forskning- men jag tror att en hel del av det man skriver håller sig och har blivit till och med starkare. På Karl Hulténs hemsida kan man läsa om en grupp som ätit paleolitisk kost i sex veckor.



'
Boken är vad beträffar kosten en illustration till att du blir vad du äter. Kanske inte precis som på Guiseppe Arcimboldos bild Herr Sommar från 1563 så att hakan blir ett päron, kinden blir en äpplekind men i boken hävdar man att kosten har betydelse för hjärnhälsan. Man skriver om antioxidanter och att man skall äta en kost rik på antioxidanter, grönsaker, frukt. Och det finns intet att invända mot det i dagsläget, så länge man inte tar antioxidanterna i tablettform är de vad man vet idag nyttiga. 


De två första råden om antioxidanter kan jag skriva under på:
  1. Ät grönsaker till frukost, lunch och middag samt frukt till mellanmål. För min del blandar jag gärna in frukt även i frukosten de andra måltiderna.
  2. Blanda in grönsaker i favoritmaten, till exempel i pastan, riset, potatisen, quinoan etc. Tillagningen ökar upptaget skriver man, vilket gäller bland annat tomater. En tomat från kylskåpet direkt i salladen är näringsmässigt mindre värd än en som har varmare temperatur.
  3. Råd nummer tre kanske jag är mera tveksam tillagningen: Drick fruktjuice till mellanmål, i så fall bör man vara noga med vilken juice det är, att fibrerna finns med. I annat fall kan det bli en ansamling snabba kolhydrater isolerat vilket i sig kanske inte är så bra.
  4. Laga helt vegetarisk mat en gång i veckan.

Råd om omega-3
Vid sidan av antioxidanter tar man upp att äta fisk, att se till att man får i sig omega-3. Fisk innehåller de fleromättade fettsyrorna DHA och EPA. DHA finns i riklig mängd i hjärnan skriver man. Ät fisk tre gånger i veckan skriver man, om inte bör man äta linolensyra i stället, som är de vanligaste omega-3 fetterna i växter, till exempel i valnötter, mandel, linfröolja, raps-och sojaolja.
Av de senare kan kroppen tillverka en liten del DHA skriver man men mängden är otillräcklig. Om detta skriver George Jelinek att han har jagat evidens för att detta är det verkliga förhållandet men men han har funnit väldigt litet som stöder detta påstående. Det kan vara så skriver han att rapsolja är lika bra som fiskolja avseende immuneffekterna. I varje fall skriver han, i boken Overcoming Multiple Sclerosis sidan 75, tycks de studier som gjorts om vegetarisk omega-3 olja ge lika bra resultat som för fiskolja.

Själv tar jag omega-3 också som tillskott även om jag försöker att äta fisk flera gånger i veckan. Det tillhör de tillskott som man sett nytta av vid undersökningar. Dessutom gällde detta också vitamin D, samt om man har brist på något exempelvis B12.
Man skriver mycket om att blåbär är bra för hjärnan. Det innehåller anthocyaniner, som är en form av flavonoider. Dessa ämnen skall i växternas liv skydda dem från parasitangrepp och liknande, men de har i studier visat sig vara potenta antioxidanter.
Själv vill jag gärna ha blåbär. På Teneriffa fungerar inte magen helt perfekt men så fort jag kommer till Sverige och får min frukost med blåbärssoppa blir den helt okay. Jag tar numera med mig blåbärssoppa i pulver men det fungerar inte lika bra. Kanske för att jag inte kan ta med mig tillräckliga mängder. Nästa gång tror jag att jag packar en resväska bara med blåbärssoppa.

Det här var lite om vad som står om kost i boken. Som vanligt är det lite tvärsäkra uttalande-det och det är bra. I själva verket vet vi att sanningen om kost är något som ständigt förändras men hur skulle det se ut om man skriver så här skall man troligen äta för en frisk hjärna- fast egentligen är väl det mest sant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar