Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

onsdag, mars 28, 2012

Riktiga män äter sallad

Idag fick jag boken Riktiga män äter sallad av livsstilsprofessorn Mai-Lis Hellénius. Hon lanserar där idén att det inte anses manligt att äta sallad och grönsaker. Och det stämmer nog. Det är en hel del  män och pojkar i min umgängeskrets som petar bort salladsbladen, tar så lite av tomater som möjligt. Min farfar sade sig inte äta grönsaker eftersom det var komat. Farmor hade alltid grönsaker till måltiderna.

midsommar 1936
Farfar åt ej heller processad föda som korv och liknande. ( Han åt sådan föda som han visste var hemmagjord). Han hade en gång besökt ett antal stora slakterier i Chicago och efter det undvek han i stort sett allt som kom från stora slakterier. Han hade sett råttor som sprang in i de stora kvarnarna och hade blivit ordentligt skrämd. Varför han undvek grönsaker vet jag inte. Kanske var det omanligt? Det ligger nog en hel del i resonemanget; jag tror också Maj-Lis Hellénius har rätt i att kosten har en stor betydelse för om vi blir sjuka eller friska. Själv har jag alltid ätit grönsaker men blev sjuk ändå. Jag har dock gjort en hel del andra onyttigheter  men lyckligtvis  även nyttigheter. Jag  kommer att läsa boken med stort intresse och återkommer till recension.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar