Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

lördag, mars 31, 2012

Lunchen igår

















tillagades till stor del i lergryta.
Se bild

Fortsätter med att beskriva vad jag äter eftersom någon önskat det. Men jag är ingen kock. Skall det bli något riktigt gott står inte jag vid spisen.  men det här klarar jag att laga  och äta och det smakar oftast bra. Jag använder inga recept men jag provsmakar när det går.
Dryck tranbärsdryck; den tycks skydda mig från urinvägsinfektioner, eljest är det ju mycket socker i den.
Riset är parboiled; En teknik för att få vitt ris och samtidigt behålla risets nyttiga egenskaper är att ångtrycksskala riskornet. Denna process innebär att en del av silverhinnans näringsämnen, proteiner och vitaminer ångas in i kärnan och blir kvar i riskornet även efter att riset skalats och polerats.
Oljan är utan upphettning. vid upphettningen kan de omättade fetterna ändras, härdas och man vet inte vad man får. Enkelomättade fetter tål uppvärmning bättre än fleromättade. Skall man steka eller liknande kan man använda vatten uppblandat med olivolja. ( om man använder teflonpanna).
 Antioxidanter
Olika färger på grönsaker och frukt speglar olika innehåll av antioxidanter varför jag försöker få med det mesta på paletten. Broccoli var för övrigt med bland grönsakerna också.
Avokado innehåller omega 3.

Apropå kost har jag beställt The China Study av Colin Campbell. Kostdoktorn sågade den för en tid sedan, men jag tror inte han har läst den.  Jelinek rekommenderar dock boken.  Jag har tagit del av en del av kritiken mot boken och också Campbell svar. De som kritiserar boken har gjort statiska analyser av samband som man Campbell enligt dem åberopar men som enligt dem inte stämmer.
De har gjort enkla statistiska korrellationsanalyser för att försöka hitta samband eller inte hitta.

Mark Twain sa en gång att det är farligare att ligga i sin egen säng än att åka tåg, därför att det är fler som dör i sin egen säng.  Och visst är det så att fler dör i egna sängen. Men var och en förstår att den statistiken ljuger. Det finns flera faktorer som man måste ta hänsyn  till och det är det Campbell menar att kritikerna inte gjort. Den typ av statistik man använder tar inte hänsyn till de där andra faktorerna som kallas confounding factors. För det behövs vid denna typ av material annan typ av statistik bland annat har det använts multivariat analys. Obs jag är  absolut ingen statistiker men grovt förstår jag vad Campbell säger..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar