Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Läs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER av Karin Glasby och Sune Överhagen

Obs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER KOMMER INTE ATT TRYCKAS. DET ÄR ALLTFÖR FÅ INTRESSEANMÄLNINGAR/ sune överhagen



START


Translate

tisdag, juni 19, 2012

De som följer de aktuella råden från livsmedelsverket minskar risken för cancer och lever längre, men bara tre procent följer råden enligt en studie.


Vid Lunds universitet har man följt 17000 malmöiter under 14 år avseende deras kostvanor. Studien publicerades nyligen. Det finns en bra beskrivning i Sydsvenskan. Man kan också läsa om den i SVD, på Sveriges Radios hemsida, GP, hos Vårdförbundet. Hos DN hittar jag inte något om studien med den tidningen kan vara kritisk mot livsmedelverkets råd.

Studien ingår i ett större forskningsprojekt Malmö Kost Cancer. Man studerade den föda och nutrienter som deltagarnas kost innehöll, närmare bestämt studerades mättade fetter, fleromättade fetter, fisk och skaldjur, fibrer, frukt och grönsaker samt socker.

Vad fann man? 

Störst skillnad fann man för män.Skillnaden mellan de som följde råden bäst och sämt var att de som följde råden bäst minskade risken att dö av hjärt-kärlsjukdomar ( hjärtinfarkt, stroke mm) med hela 41 procent. Risken att dö i cancer minskade med 18 procent. Man fann samma trender hos kvinnor men något mindre. De kvinnor som åt bäst hade 14 procentslägre risk att dö i olika sjukdomar.



Få följer råden
Vad man framför allt fann var att mycket få följer råden. Det kanske är det viktigaste från studien. Det är alltså inte så att fetman epidemin, ökande diabetes typ II kan förklaras med att man följer livsmedelsverkets råd som många påstår. Det beror snarare på att man äter mycket lösgodis, dricker läsk och andra kalorihaltiga drycker, äter mat med mycket socker, fett och salt.
Elisabet Wirfält en av forskarna bakom studien säger i Sydsvenskan at resultaten är helt i linje med internationella rön på området. “ Mycket grönsaker, frukt, fisk, nötter och frön är bra för hälsan, samt att använda mjuka matfetter och undvika läsk, socker och ”junkfood”.
Resultaten är också helt i samklang med de kända studierna om medelhavskost, där man konstaterat i stort sett samma saker. Se Medelhavskost.
Läs också om medelhavsmat och diabetiker på Dagens Medicin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar