Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

måndag, juni 18, 2012

Vad äter man om man tillämpar Swanks diet? En salig blandning

Idag blev det fisk och grönsaksgratäng: recept? Man tar helt enkelt vad man haver så den här gratängen innehåller broccoli, rotselleri, morot, potatis, rädisa, banan, vit lök, gräslök. Kryddning-cayennepeppar, svartpeppar, gurkmeja. Man använder ju inte ost eller smör så det blev olivolja och soygurt ( det enda tänkbara (?) som fanns). Fisk : sill och kräftstjärtar- en salig blandning alltså.


Lite senare; hur smakade det? Ja inte blev det något trestjärnigt. Det fanns en syrlig eftersmak- var det soyagurten? man får experimentera. Skall försöka prova hur det fungerar med avokado- gör fetterna i den sitt? Det är utan tvekan så att smör och grädde kan förhöja smaken på mat. Jag undviker mjölkprodukter i det längsta- inte bara för de mättade fetterna utan också med tanke på mjölkproteiner. I värsta fall får man väl prova kokosmjölk. Även med 15 g mättat fett per dag har man lite att spela med.

2 kommentarer:

  1. Kokosmjölk fungerar jättebra med lite pressad lime och/eller citrongräs i och sen lite andra goda kryddor, blir jättegott.
    Ha det bra!
    messan

    SvaraRadera
  2. Tack Messan,
    Det är inte alltid lätt att få till det bra. Man får experimentera sig fram. Skall försöka med lite kokosmjölk nästa gång.
    När jag började med den här dieten var jag en riktig novis vid spisen. Jag tycker jag tycker jag kommit fram till en del bra rätter men den här gratängen var inte i min smak.
    Hälsningar
    Sune

    SvaraRadera