Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Snälla rösta om boktitel. Lämna gärna förslag




START


Translate

lördag, juni 30, 2012


Fysisk träning och omega-3 viktiga för hjärnans utveckling- om tillväxtfaktorn BDNF

Jag har tänkt skriva om sådant i dieten om lågt intag av mättade fetter ( och givetvis transfetter , men även vissa former av omega-6) möjligen kan ha en påverkan på MS. Tillväxtfaktorn BDNF kommer detta att handla om. Den är viktigt för många funktioner i hjärnan. Omega-3 påverkar bildningen liksom fysisk träning.

BDNF är ett ämne som man känt till i ett trettiotal år, vars roll bland annat är
  • att olika neuron skall kunna utvecklas för olika funktioner ( differentiering)
  • och också överlevnaden av neuron
  • det är också viktigt i utvecklandet att synapser.
  • och synapsers plasticitet ( förmåga att förändras
BDNF är en genprodukt, dvs ett protein och hör till neurotrofinerna. Det var nummer två av neurotrofiner som upptäcktes 1982. Neurotrofiner tillhör en större grupp proteiner som kallas tillväxtfaktorer, faktorer som kan påverka vissa cellers överlevnad, utveckling. Neurotrofiner är tillväxtfaktorer för celler i nervsystemet.

BDNF är den tillväxtfaktor som är mest utspridd i nervsystemet och den verkar på åtminstone ett par receptorer, varav den vanligaste heter TrkB . (Receptor är ett ämne, ofta ett protein, som med en liknelse kan beskrivas som nyckelhål. Nyckeln till det nyckelhålet är en signalsubstans som passar i nyckelhålet, och tillsammans kan sedan receptorn och signalsubstansen utföra olika funktioner).

BDNF är också välstuderat eftersom det tros spela en viktig roll i utvecklandet av långtidsminnet, synapsutveckling och långtidspotentiering (LTP). .Man har kommit fram till att vid bildningen av långtidsminne kopplas gener in och det bildas nya förbindelser mellan neuron, nya synapser. Dessa förändringar kan ses, när man lagt till ett långtidsminne har man fått en ny synaps. När det gäller korttidsminne är inte generna inblandade på så sätt att nya proteiner bildas och det är inte någon bildning av ny synaps.7
BDNF och neuroplasticitet
Detta kan beskrivas som neuroplasticitet och det kan man se bland annat med MRI. Hos de som studerar musik (pianospel) växer en viss del av hjärnbarken till medan det inte syns hos de som inte gör det. Hos violinister kan man se tillväxt av det område i motoriska barken som har med vissa fingrar att göra. Ett annat exempel är att man har funnit tillväxt av ett område för spatial orientering hos taxiförare i London, som behöver lära sig mängder av adresser och lokalisationer.

Vad kan påverka hur BDNF bildas.
Det finns en hel del promotorer dvs regioner på DNA som påverkar och underlättar att BDNF uttrycks- att proteinet bildas. Promotorerna ligger nära BDNF genen. Det finns också yttre faktorer som påverkar bildandet av BDNF exempelvis fysisk aktivitet, syrebrist, kramper, antidepressiv behandling. Kost påverkar också., bland annat fettsyror. Den fleromättade fettsyran DHA dom kommer från fisk men som också kan bildas från vegetariska omega 3 fettsyror om man får tillräckligt finns i plasmamembranen som omger cellerna, och också innuti cellerna till exempelvis runt cellkärnan och mitokondrierna består normalt av DHA till cika 30 procent och är det som ger plasmamembranen dess fluiditet, dess egenskap av vara ett mellanting mellan vätska och fast materia, något som är viktigt för dess funktion att genom olika mekanismer låta olika saker ske, ämnen passera in och ut på ett kontrollerat sätt inte minst vid synapserna. DHA är viktig för plasmamembranens integritet skriver Gomez-Pinilla i översikten Brain Foods: The effects of nutrients on brain function. En diet med mättade fetter tros minska bildningen av BDNF i en sådan utsträckning att neuroplasticiteten och kognition påverkas enligt denna studie.




BDNF och myelinisering
BDNF tillhör en grupp ämnen som är tillväxtfaktorer som verkar på cellmembranet där receptorerna sitter. Man har visat att BDNF spelar en viktig roll vid myelinisering- bland annat genom att man använt knockout möss- där genen som uttrycker BDNF är utslagen. På laboratorium har man funnit att BDNF kan ha ett flertal effekter på utveckling av oligodendrocyter som producerar mylinet, tillväxt i antal, uppdelning i olika celler och mognad av celler.
Studier på djurmodeller av sjukdomar visar att BDNF verkar skyddande på nerver efter demyelinisering:
Vid EAE djurmodeller av MS där man använt exempelvis cuprizone för att åstadkomma ”MS” hos djuren. Om man ger BDNF tidigt i förloppet av Mus MS blir det mindre allvarligt än om man ger det sent i förloppet. I CNS produceras BDNF av neuron men vid demyelinisering börjar det också produceras av astrocyter och också av immunceller som T-celler och B celler.

Slutsats om BDNF och dess påverkan på centrala nervsystem. Fysisk aktivitet och träning samt kostfaktorer kan påverka BDNF. Kanske är detta något som kan bidra till att hålla kroniska sjukdomar på avstånd, och i mitt fall hålla en redan etablerad sjukdom i schack. Hur påverkar föresten stress och ”meditativ” aktivitet BDNF?



8 kommentarer:

  1. Anonym5:58 em

    Oj det var inte lätt att hänga med där.
    Hur gör du med kosten? Jag fick tipset om boken The MS Recovery Diet från din sida och har i princip följt denna kost sedan i januari i år. Dock inte rådet att ta bort bönor och linser eftersom jag inte äter kött, men annars är jag väldigt strikt. Svårt att veta om det hjälper, men det känns ändå positivt att försöka göra något själv.
    Enligt Brain foods så är det ok med smör och mejeriprodukter om jag fattade rätt. Det här med fett trodde jag skulle vara ganska så minimalt....många bud.

    Tack för bra blogg!

    Patrizia

    SvaraRadera
  2. HEJ,
    Tack för kommentaren. Jag äter en sorts medelhavsdiet med lågt innehåll av mättade fetter. Mejeriprodukter äter jag knappast överhuvudtaget men kan ta det på bjudningar och liknande. Jag äter kyckling kalkon och vilt men försöker men inte rött kött. Försöker äta vegetarisk 2 ggr vecka. Fisk eller skaldjur 2-3 ggr vecka, kalkon,kyckling eller vilt 2 gånger per vecka.

    Äter mycket grönsaker, frukt.

    Glutenfritt bröd-fullkorn

    Tranbärsjuice eller vatten

    Fetter omega 3, olivolja, lite omega 6, lite mättade ( mindre än 15 g).

    Snabba kolhydrater försöker jag vara restriktiv med.
    Tillskott: omega3, vitamin D samt B vitaminer inklusive B12

    MVH
    Sune

    SvaraRadera
  3. Anonym12:18 em

    Då äter vi ganska lika bortsett från kött och fågel. Jag vågar dock inte äta mejeriprodukter vilket är ett gissel i många sammanhang. Mjölkpulver finns ju i allt också. Vad är det egentligen med mjölkprotein som inte är bra- har ju även hört att det inte är så bra för barn att dricka mycket välling p.g.a mjölkpulvret. Förstår ju också att sjukvården är inne på att om man har ätit mycket mejeriprodukter i sitt liv så kan det vara en risk för att utveckla MS. Jag gjorde en skriftlig undersökning för ca ett år sedan och då stod ju frågan med om man har ätit mycket glass i sina dagar (antar att alla med MS eller misstänkt MS får göra denna enkät). (Konstigt att de frågade efter just glass- hade det inte varit bättre att skriva mejeriprodukter. Men det kanske är just mjölkpulvret de är ute efter.) Ändå vågar inte läkarna säga några antydningar om vad man ska vara lite aktsam med. Det enda min läkare sa var att ät mycket fet fisk för d-vitaminet.

    Mvh
    Patrizia

    SvaraRadera
  4. Anonym12:19 em

    Hej igen
    Glömde att fråga om det här med Tranbärsjuicen- är det c-vitaminet du är ute efter eller är det bara att du gillar smaken??

    Patrizia

    SvaraRadera
  5. Hej Patrizia,
    Jag har skrivit lite om mjölkproteiner och MS här:http://suneoverhagen.blogspot.se/2011/07/kor-pa-besok-i-new-york-millenieskiftet.html. Det finns ytterligare att läsa hos George Jelinek Overcoming Multiple Sclerosis

    Det finns också mättade fetter i mjölk vilket är en annan anledning.


    Cranberry juice dricker jag för att förebygga urininfektioner. Jag hade tidigare urinvägsinfektioner flera ggr per år men sedan jag började med det har jag inte haft någon, med undantag av förra året.
    Då visade det sig att den juiceblandning som jag drack inte intehöll tranbärsjuice. Jag hade inte förstått spanskan riktigt bra. Varför det skyddar- det finns olika teorier bland annat att ett ämne i tranbärsjuice gör att bakterierna inte kan fösta på slemhinnorna i urinvägarna.
    Ett annat är att det skulle surgöra urinen. Det tror jag egentligen inte på.
    Tranbärsjuice innehåller en del socker och man kan ju också ta kapslar, men jag har föredragit att ta det som måltidsdryck.
    MVH
    Sune Ö

    SvaraRadera
  6. glömde länken till om mjölkprodukter och MS:
    http://suneoverhagen.blogspot.se/2011/07/kor-pa-besok-i-new-york-millenieskiftet.html

    SvaraRadera
  7. Anonym8:00 em

    Hej
    Tack för länken. Vill bara höra hur du tänker när det kommer till smör då det, vad jag förstår, inte innehåller så mycket mjölkprotein. (Ghee ännu mindre.) Jag försöker undvika mjölkprotein så mycket jag kan och har nu en tid köpt mjölkfritt margarin- men det känns ju verkligen inte bra att köpa margarin. Använder du bara oljor eller händer det att du använder annat fett??

    Mvh

    Patrizia

    SvaraRadera
  8. Hej,
    Jag undviker alla produkter baserade på mjölk ffa pga innehållet av mättade fetter men också pga mjölkprotein.
    Jag använder i stort olivolja, på smörgås använder jag olivcreme eller ngn form av pesto ( som kan innehålla ost) eller inget smörgåsfett överhuvudtaget.
    Hälsningar
    Sune

    SvaraRadera