Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

lördag, juni 16, 2012

Hur smakar stekta gröna tomater? eller röda?



Ett sätt att närma sig stresshantering i form av medveten närvaro eller mindfulness kan vara genom ätandet!

Medveten närvaro tänkandet är ett sätt att komma åt problemet med att man har huvudet fullt av tänkerier som egentligen inte är mycket av tänkande, en sorts idisslande tänkande där man går och funderar på varför man gjorde si eller varför man inte gjorde så. Eller man kanske går och tänker på vad en arbetskamrat slängt ur sig i förbifarten. Man går och känner sig lite hämndlysten eller kanske man är hänfallen åt ett offertänkande. Hade inte det där hänt så hade mitt liv blivit helt annorlunda. Eftersom jag har de erfarenheterna är det.... … … De där tankarna med olustfyllt innehåll gör mig inte lyckligare, gladare men däremot stjäl de en massa energi. De kan också vara förknippade med ångest och oro och göra att man kryper allt längre in i en spiral av depressiva tankar. 
Sådant här tänkande kan föra bort från det liv man lever nu, man är så absorberad av sina “dagdrömmerier” att man inte märker och förmår njuta av de ögonblick i livet som kommer och går. Man kanske missar koltrastens sång på morgonkulan, känner inte dofterna när man passerar de blommande syrenerna eller hör bäckens fridfulla porlande. Man kan också njuta av snön som faller mot en ansikte medan man skottar snö eller av skridskoturen på sjön ( om man nu har balans att klara det-vilket inte jag har, men men jag kan ta en sparktur på sjön).

Medveten närvaro är ett sätt att bryta det negativa, idisslande tänkeriet som inte gör någon lycklig; det är att försöka vara med i vad som händer i nuet. Jag kan tänka mig att måltiderna kan vara ett bra sätt att smaka på mindfulness. Jag har provat det tidigare och har försökt två gånger nu för jag känner att jag vill förbättra min medvetna tillvaro. Jag åt bland annat stekta röda tomater till frukost och de smakade gudomligt, när jag nu tänker efter så hade jag nog en sorts smakminne av Teneriffa när jag åt av dem. Blåbärssoppa äter jag också varje morgon och den smakade också mycket bra. Smaken, doften var lite av vad man känner när man plockar blåbär i skogen- fast man slipper myggorna.

Mindfulness i måltiden

  • När man äter med medveten närvaro, skall man stänga av alla störande moment. Stäng radion, bort med tidningarna, koncentration bara på vad man skall äta.

  • Titta på vad man äter. Lukta. Kanske luta sig framåt och dra in lukten i näsan. Det doftar.

  • Man börjar redan med ( egentligen kan man börja redan vid matlagningen, dukningen …) att känna efter hur det känns att med gafflar, kniv eller sked föra maten till munnen, hur den landar i munnen. Vill man vara riktigt noga lägger man ned besticken och koncenterar sig sedan på känslan i munnen.

  • Hur känns maten i munnen. Känn efter innan du börjar tugga. Olika mat känns olika på tungan. Hur smakar det? Hur smakar ägget (i mitt fall äggvitan), tomaten, fisken, frukten … … Är det en njutning så att du får knottror på kroppen när du verkligen känner efter?

  • Hur känns det när man börjar tugga. Svampen känns helt annorlunda mot tomaten. Tugga långsamt till allt är genomtuggat och har en jämn konsistens. Smakar det annorlunda då?.

  • Sedan är det dags att svälja. Hur känns det när man sväljer. Hur känns det i munnen efteråt?

  • Att äta med medveten närvaro tar längre tid. Sedan fortsätter man noggrant att vara med vid varje tugga.. När man äter produceras hormon i kroppen som talar om för hjärnan att vi är mätta på. Hormon talar också om när vi är hungriga. Äter man långsamt får kroppens signaler tid på sig att signalera när man är mätt så att man inte överäter. men jag tror att det är väl så viktigt att man är medveten om vad man äter och att det sätter stopp för överätandet.

Tillämpa mindfulness i allt ätande.
Genom att ständig försöka vara medveten vad man äter,  vara medveten om varje tugga, varje frukt, varje grönsak och varje godbit, kan man inte längre sitta och stoppa i sig en halv påse chips, jordnötter eller en skål med lösgodis eller dricka ett par burkar öl medan man idrottar framför TVn.
Det talas mycket om vad man skall äta- socker, fett rekommendationer till höger och vänster men väl så viktigt är hur man äter. Visste vi medvetet vad vi äter skulle vi kanske inte ha någon fetmaepidemi?

Jag vet inte , men kanske man genom att äta med medveten närvaro kanske det smittar av sig på livets andra skeden. Jag tycker att jag genom mindfulness har blivit en lugnare och mer harmonisk person. Jag har hållit på med det ett femtontal år men är inte någon idog mindfullare- dock får jag i mig en del mindfulnessträning varje dag genom yoga.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar