Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

torsdag, september 13, 2012

Har vi fått nog av pekpinnar om kost?



I dagens DN har livsmedelsverkets generaldirektör Inger Andersson publicerat livsmedelsverkets undersökning av hur vi äter. Rapporten stämmer överens med vad jag tror. Matvanorna har blivit bättre skriver hon men vad som ffa oroar är att yngre personer äter ganska dåligt, lite med grönsaker och frukt och mycket hamburgare. Det gäller unga kvinnor också men där trodde jag kanske annorlunda men att yngre män skippar grönsakerna och frukten kände jag väl till. Enligt undersökningen visar undersökningen att unga kvinnor äter allra sämst.



Hur vi äter idag (enligt livsmedelsverket)
Kost som i stora undersökningar visat sig nyttig
Åtta av tio äter för lite frukt och grönt Mycket frukt, mycket grönsaker
Sju av tio äter för lite fisk
lite kött och köttprodukter
Nio av tio äter för lite fullkorn
mycket spannmål(fullkorn)
Åtta av tio äter för mycket mättat fett
hög kvot enkelomättat / mättat fett
lite mjölk och mejeriprodukter
Fyra av tio äter för mycket socker

Sju av tio äter för mycket salt



måttlig alkoholkonsumtion


mycket baljväxter


Lite intressant är att läsa kommentarerna: En del är bara trötta på påbud och andra vet bättre själv.
  • Låt mig gissa. Ytterligare förbud på väg.-Det är hög tid för en gemensam nationell strategi för mat och hälsa- Nej! Det är det verkligen inte! Alla vet vid det här laget att för mycket socker, fett, salt mm inte är hälsosamt.
  • Var kommmer siffrorna ifrån? Vad är för lite fisk? Utifrån vilka perspektiv? Miljömässiga? Knappast. Så vad är den stenhårda vetenskapen
  • “Modersmjölken är mättat fett och det är vad nyfödda lever på helt och hållet i flera månader. Det är lika svårt förstå varför detta för däggdjur naturliga fett skulle bli farligt för hälsan under nån enda period av livet. Det finns inga undersökningar som visar detta”
  • Trots sämre matvanor anser artikelns författare att folk får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler med undantag för D-vitamin. Dock har varken zink, magnesium, selen eller kalcium mätts, trots att kunskap finns om att vi svenskar ofta har brister gällande dessa ämnen”
  • När ska de s.k. forskarna m.fl. på SLV (och svenska journalister) lära sig det som står i böckerna av de stora …. Att vara självkritiska och öppna för ny/konkurrerande kunskap? De borde …. lyfta blicken och ställa sig frågan ...
  • Låt mig äta och dricka vad jag vill. Så länge som jag inte mår dåligt är det min ensak vad jag stoppar i munnen
  • Jag tycker att bara de som blir sjuka av sk "skräpmat" ska låta bli det. För oss andra går det alldeles utmärkt att skippa grönsaker och fisk (varg i veum)
  • Mitt tips: Nyttig mat och dryck samt motion, gärna löpning, mellan söndag och fredag lunch. Fredag kväll och lördag kväll får du/jag/man ”go bananas” om man så önskar, inga gränser. Det räcker, faktiskt, med öl/vin, chips/nötter och bea/gräddsås två kvällar i veckan
  • - tryck ordet "folkhälsan" på alla matförpackningar. Jag vet att jag åtminstone kommer spy om jag ser det ordet igen. Vad gäller ungas matvanor så ändras det på bästa sätt i skolan, som i mitt tycke blivit rena snabbmatshaket. Vill man att folk ska äta bättre - lär dem laga mat
  • logiken och förnuft till ytan EFTER problemet började och infördes, EFTER alla varningar om en försämrad allmän hälsa.. Vi styrs av företag, det görs alla regeringar i världen.. Bannlys snabbmat eller beskatta den enormt då denna typ av marknad inte bara skadar människor utan vår miljö och agrikultur. Beskatta rafinerat vitt socker som kan jämföras med kokain eller heroin om inte värre
  • Dock är det vetenskapliga underlaget om att mättat fett skulle vara farligt väldigt tunnt och i en del avseenden felaktigt. LIvsmedelsverket är Sveriges minst trovärdiga myndighet.
  • Det stora problemet ligger i att folk äter som de rekommenderas göra - mängder av kolhylhydrater vilket blir socker i kroppen, och det finns i finns i frukt, bröd, pasta,ris, potatis, kakor, glas, bullar och en mängd andra produkter - varav de flesta kallas nyttiga. i butiken eller av livsmedelsverket. Fettman har ökat i världen sedan kostråden infördes på 50talet.
Kanske skulle en analys av kommentarerna hjälpa till med hur man kommer till rätta med problematiken? Jag tycker bra om det här till exempel. tryck ordet "folkhälsan" på alla matförpackningar. Jag vet att jag åtminstone kommer spy om jag ser det ordet igen. Jag tror det finns en känslighet för för många påbud och besserwisserattityder. Jag skrev en artikel på Newsmill om riskerna med stillasittande och då märkte jag på kommentarerna bland annat detta. På något sätt måste vi kanske alla komma fram till vad som är bra. Storasyster Myndighet och storebror Staten kanske bara skall underlätta och ge möjligheterna till en hälsosammare livsföring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar