Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Läs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER av Karin Glasby och Sune Överhagen

Obs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER KOMMER INTE ATT TRYCKAS. DET ÄR ALLTFÖR FÅ INTRESSEANMÄLNINGAR/ sune överhagen



START


Translate

tisdag, juni 21, 2011

Medelhavskost men inte LCHF gör att man lever längre, får mindre cancer eller insjuknar i neurodegenerativa sjukdomar.



Jag är tveksam till metastudier om det är så att man slår i hop inte fullt jämförbara saker. Men det är klart det beror på hur den är utförd. Här är en metastudie av medelhavskost och dess inverkan på hälsan
Studien är gjord av Francesco Sofi, forskare i klinisk nutrition, Francesca Cesari, forskare, Rosanna Abbate, professor i intern medicine, Gian Franco Gensini, l professor of intern medicin, Alessandro Casini, biträdande professor i klinisk nutrition samliga verksamma i Florens. Metastudien omfattade tolv studier med total 1 574 299 personer som följdes mellan tre till 18 år.
Syftet med studien var att studera vilken utstäckning som man höö sig till medelhavskost och hur detta inverkade på allmändödlighet.

Resultat
De som äter medelhavslikt lever längre,
samma gäller att de får mindre hjärt-kärlsjukdom,
det minskar också risken för cancer
och även neurodegenerativa sjukdomar gäller detta, Alzheimer, Parkinson.*

Här redogör Maj-Lis Hellenius professor vid Karolinska Institutet som arbetar med livstilsfrågor och hälsa för studien.

En svensk undersökning gjordes på äldre män, där man observerade deras kost under sju dagar och de följdes sedan under 12 år. Man delade upp deras kost i 1 kost som liknade nordiska rekommendationer, kost som liknade medelhavsdiet och kost som liknade LCHF eller Atkin.
Man fann en sänkt dödlighet för medelhavsdiet men för den Atkinsliknande kosten var dödligheten klart ökad för de som föjde dieten mest.''

Vad är medelhavsmat:
Mycket omättat, lite omättade fetter.
Baljväxter, ärtor,bönor.
Mycket frukt
Mycket grönsaker.
Nötter och Mandel
Fisk
Måttlig alkoholkonsumtion
Lite kött och köttprodukter
Lite mjölk och mejeriprodukter

  • *och jag tror naturligtvis att det är positivt avseende inflammatoriska sjukdomar som MS och RA också men det framkommer inte av de här studierna
  • sen finns ju det här med socker och att det är negativt att äta snabba sockerarter finns det ingen som argumenterar mot

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar