Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

måndag, april 02, 2012

 Lite mer av matdagbok






Fortsätter att beskriva vad jag äter, inga recept direkt- jag använder inga sådana.









För tre dagar sedan gjorde jag en soppa på svarta bönor. Bönor och baljväxter innehåller ganska mycket proteiner vid sidan av långsamma kolhydrater. Dessutom finns det en hel del mineraler i till exempel svarta bönor:
Svarta bönor näringsinnehåll ( kan nog variera, det står inte lika på  internet som på förpackningen:

Näringsvärde per 100 g
Energi 1400 kJ/330 kcal
Protein 23 g
Kolhydrat 53 g
varav sockerarter 2,2 g
Fett 1,5 g
Kostfiber 9 g
Järn 8 mg 
Natrium                                                                   5 mg
Tiamin                                                                     0.9mg  (82 % av RDI*)
B6                                                                           0.28      20  %    "
Folat                                                                        440 mikrog  222%
Fosfor                                                                      352 mg         50%
Magnesium                                                              171 mg          46%
Järn                                                                              5mg            36%
Zink                                                                          3.65mg           376

RDI= rekommenderat dagligt intag.

Svarta bönor måste man lägga i blöt minst åtta timmar. Man sköljer dem först och sedan låter man dem stå vatten. Hur mycket står på förpackningen.

Till byggstommen använde jag passerade tomater, vatten och en grönsaksbuljongtärning.
Det fick koka 40 minuter.
 Kryddningen  gjordes lite lätt först. Sedan efter cirka 30 minuter smakade jag av och kryddade mera.
Till kryddning använde jag fem gröna oliver,vitlök, rödlök, gurkmeja ( vilket jag i princip använder till allt möjligt på grund av dess eventuellt antiinflammatoriska effekt), svartpeppar, chili, kryddpeppar, ett lagerblad samt salt ( där använder jag seltin som är en blandning av natrium och kaliumsalt och dessutom med jod). Dessutom lite honung. Lite rökt kalkon.
Det blev inte riktigt bra förrän jag hade i lite konjak.
Strax innan 40 minuter hällde jag i 0,4 dl olivolja. Då hinner inte de nyttiga enkelomättade fettsyrorna förstöras.
Garnering av soppa: sojayoghurt samt grönt.

Samma måltidsdryck som tidigare: tranbärsjuice för att förebygga urinvägsinfektion.
Bröd: glutenfritt fullkornsbröd, rostat. Inget pålägg eller smörgåsfett. Smörgåsfett använder jag i princip inte.

Sedan skall man som matTina  utbrista:Jättegott!! Det blir en viss placeboeffekt av det.


.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar