Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Snälla rösta om boktitel. Lämna gärna förslag




START


Translate

onsdag, april 25, 2012

Sitting Disease- viktigt att bryta sittandet


Vi skall försöka att bryta med att sitta mycket. Det stillasittande livet är inte bra och ger en massa konsekvenser för hälsan bland annat många saker som är kopplade till övervikt men även annat som cancersjukdomar, hjärtsjukdomar etc. Att ändra position från sittande till stående är viktigt
Hur skall man se på det här om man sitter i rullstol. Där tillkommer dessutom riskerna av att man kan få sittsår och liknande. Mycket vinns om man kan komma upp i stående position både att man kan minska riskerna som är typiska för rullstol men också minska de risker som drabbar alla stillasittande. Det finns flera rullstolar som man kan stå med. Här är en video med en sådan.

Daniel driver en egen blogg om hur Segwayen kan användas för att minska sittandet.



Följande är hämtat från denna artikel.
Tre sätt som vi omsätter energi

Basalmetabolism: den energi som omsätts bara för att hålla oss levande, ju större man är ju högre basalmetabolism.

Thermal effect of food- den energi som förbrukas av upptag, matsmältning samt lagring av föda

Activity thermogenesis som har med den energi som förbrukas vid aktivitet.
Motionsaktivitet- utbrott då man förbrukar mycket
Vardagliga aktivitet- mindre omsättning hela tiden

Motionsaktiviteten är den mindre delen och den vardagliga aktiviteten är den betydligt större.

Sitter man mycket i arbete och på fritiden har detta en stor konsekvens för metabolismen, och det är många ämnen i kroppen som påverkas negativt av detta- blodsocker, leptin, kolesterol, triglycerider och fysiologiska faktorer som blodtryck. Detta är riskfaktorer för fetma, diabetes, hjärt-kärlsjukdomar och flera kroniska sjukdomar.

Det är viktigt att bryta sittandet ofta, och flera forskare (Too much sitting: a novel and important predictor of chronic disease risk?) säger att de personer som sitter mycket stilla men som motionerar under en period av dagen är sämre ställda än de som i vardagen rör sig mycket, går upp och sträcker på sig etc men som inte gör någon direkt motion. Ungefär fyra /4 timmars sittande tar det för kroppen att anpassa sig till ett inaktivitetstillstånd som innebär att metabolismen släcks ned mot basalmetabolismen i stället för aktivitetsmetabolism.
Bara detta att ändra från sittande till stående ändrar på mängden energi man gör över med. Att börja med att ändra arbetsplatserna så att man kan både sitta och stå är ett led. Hemma kan man ordna så att barnen får stå upp då de spelar dataspel, man kan göra andra saker då man ser på TV etcetera. Allt för att förebygga sittandesjukdomen- sitting disease.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar