Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

måndag, april 02, 2012

Råd om att gå ned i vikt från kunskapskanalen 2011

Jag har haft ett papper med anteckningar från ett program jag såg om kost och viktreduktion på kunskapskanalen förra året. Jag tänkte jag skulle skriva om det och har inte velat slänga det.
Viktigast av allt är nog att man inte skall försöka gå ned i vikt snabbt genom någon dunderkur utan i stället ha siktet inställt på att förändra sin livsstil långsamt- då kommer förändringarna på sikt. Snabb viktnedgång gör att kroppens hormoner fortsätter att signalera att man är hungrig även om man är mätt. Man blir beroende.

Här kommer några punkter.

1 Proteiner mättar. Därför är kanske baljväxter bra som alternativ till rött kött och liknande.

2  Soppa mättar- därför att magsäcken hålls utspänd längre och man behåller mättnadkänslan. Det här är precis motsatt vad jag trodde innan. Jag trodde att soppans flytande konsistens gjorde att den passerade magsäcken snabbare, men där har jag tydligen fel. Jag tror det stämmer- tycker märka det nu när jag äter en hel del soppor.
Kalcium  binder fettkomponenter i maten som passerar mag-tarmkanalen. Man redogjorde för en undersökning där man fick exakt lika mycket fett men skillnaden var kalciuminnhållet. De som hade mer kalcium i sin mat hade mer fett i sin avföring.
4 Man bränner fett då man sover. Att vårda sin sömn är viktigt. Enkla tips kan vara att inte dricka kaffe efter en viss tid eller koffeinfritt kaffe. En del reagerar också på "koffeinet" i te. För andra kan det gälla att inte jaga upp sig på kvällen genom att se på spännande filmer och liknande. Man bör hellre välja en komedi. Jag märkte för min del att en lätt fotmassage har gett mig bättre sömn. ( taktil massage, det går på ett par minuter men jag somnar ganska omedelbart efteråt. Det har fungerat en månad nu).
5 Träning och motion. Själva träningen förbränner begränsat med energi men man fortsätter med ökat förbränning efteråt också.
Vardagsmotionen med att gå i trappor i stället för hiss. Gå i stället för att ta bilen eller gå till en hållplats längre bort etc. Det är fritt fram för fantasin och vad som passar. Skaffa ryggsäck kan vara bra, för då kan man gå och handla och liknande och vikten på ryggsäcksinnehållet förbättrar träningen.
6 Mindre urval är bra. Julbord, bufféer är förödande om man vill gå ner i vikt. Man vill smaka på allt det goda och känna om det är gott. Ju större urval, ju mer äter man.

7 Mindre tallrikar gör att man äter mindre portioner. Vill man gå ned i vikt krossa de stora tallrikarna eller sälj dom på loppis och köp mindre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar