Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Läs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER av Karin Glasby och Sune Överhagen

Obs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER KOMMER INTE ATT TRYCKAS. DET ÄR ALLTFÖR FÅ INTRESSEANMÄLNINGAR/ sune överhagen



START


Translate

tisdag, april 03, 2012

Riktiga män äter sallad

                         Jag har nu läst boken
















och det är så att jag  samtycker till mycket av vad som skrivs där, men det är nog inte mat bara för män utan för alla och det är kanske det Maj-Lis Hellénius menar. Det är sedan länge väl känt att det är män som får flest infarkter, strokes i medelåldern och det går inte enbart att förklara det med rökning, skyddande könshormon för kvinnor utan hur matvanorna ser ut spelar in.

Boken har delvis en god lay out: texten är lagd i spalter så att man inte behöver flytta ögonen flera gånger för att läsa en rad. Jag har markerat det med rött för att åskådliggöra vad jag menar.








Tyvärr  får bilderna dominera i boken och inte budskapet. Det är inget fel på bilderna i sig men de får inte överta budskapet. Jag tycker att de gör så här. Det är mindre bra med bokens layout. Om man ser på uppslaget till höger dominerar bilderna och så är det genom boken.
Detta gör tyvärr det viktiga budskapet om kosten  kommer i bakgrunden och ge läsaren intrycket att budskapet inte är så viktigt.






Och det är ju så att budskapet är viktigt. Där kan man läsa om kostomläggningarna i Finska Nordkarelen - man hade där högsta delen av dödlighet i hjärtinfarkter i världen vid sidan av USA, men efter en informationskampanj lade många om matvanorna till mera frukt, grönsaker  och mindre animaliska fetter, och det hade god effekt skriver Hellénius.

Den kost Hellénius berättar om är den medelhavsbesläktade kosten. Om en kost man i stora undersökningar funnit minskar dödligheten totalt, i hjärtsjukdomar och stroke, i  tjocktarms-bröst och prostatacancer och i neurodegenerativa sjukdomar. Det handlar om att äta mycket grönsaker och frukt, äta fisk, skaldjur, magert kött, fullkornsbröd, nyttiga fetter som finns i raps och olivolja bland annat.

I boken finns en hel del recept, närmast jag skall prova det som finns på bilden ovan morotssallad med spiskummin.  Det finns en hel del recept man kan använda, men man får ändra på dels gluten och försöka ersätta de mättade fetter som finns med bra alternativ där man bland annat har soja alternativ.

Intervjuerna med olika personer gav inte mig något direkt, jag äter ju redan sallad. Jag vet inte, kanske finns det de som kan känna släktskap och inspiration av intervjuerna och därigenom ändra sin kost. Ett intressant perspektiv. Kanske kan det vara en lämplig present?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar