Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

torsdag, april 26, 2012

tre undersökningar om bär, ffa blåbär



Tre undersökningar om bär, bl a blåbär:

Att äta blåbär som innehåller flavonoider tycks skydda mot kognitiva försämringar hos äldre kvinnor. Denna studie är gjord på data från ”amerikanska sjuksköterskor” där man under lång tid samlat material med blod prover och intervjuer. Vitamin D förebygger troligen MS var ett resultat från detta material.
Nu visar det sig att bär , speciellt blåbär tycks skjuta upp det kognitiva åldrandet med något år.

Bär tycks också kunna förebygga Parkinson

Som alltid är detta resultat av undersökningar där det kan finnas andra faktorer som spelat in men det är ändå en antydan.

Skönt eftersom jag äter mycket blåbär. Det får tarmfunktionen att fungera bra. Kanske kunde man göra lite forskning om blåbär och MS också. Det var faktiskt via MS jag började äta blåbär. Jag läste om någon som rekommenderade det men jag minns inget om forskningen bakom, jag har alltid gillat blåbär och tänkte att det kan jag ju försöka. Jag vet inte om det gjorde något åt MS men det normaliserade tarmfunktionen, vilket kanske berodde på fibrer, I don't know.


Chattanooga Choo Choo by brainstorm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar