Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

söndag, maj 13, 2012

Är det bra med stegräknare?

 Jag har brutit med en av mina principer, jag har nämligen skaffat mig en stegräknare.
Det är ungefär som att svära i kyrkan.
Något som jag tror är viktigt för är att känna sin kropp väl, kroppskännedom. Förnimma signaler som säger att nu är man trött, nu bör man vila eller det här går lätt som en plätt ( vad nu en plätt är?). Jag tror att man skall känna att nu har man rört sig tillräckligt för att man man skall fortsätta må bra. Man skall kunna känna att man har ansträngt sig så mycket att man förbättrar sin kondition eller underhåller, känna att man är andfådd, blivit lätt svettig, hjärtat går lite fortare. Att behöva använda teknisk apparatur för att bedöma sådana saker gör att man i viss mån blir mindre människa och lite mer av en robot.
Kroppskännedom är viktig även ur psykologisk synvinkel; att känna i kroppen att det här är något som jag egentligen inte gillar. I själva verket går mycket av meditation och yoga ut på att lära sig känna sin kropp, att slappna av- men nu har jag alltså skaffat mig en maskin för att se om jag rör mig tillräckligt.

Jag gick samma sträcka i dag som i går, fast igår gick jag med stavar och idag utan. Jag ville kolla om stegräknaren på något sätt förvirrades av stavarna, men resultatet blev ganska lika så man kan alltså använda den vid stavgång i varje fall om man använder stavarna som jag gör.


Det bana i skogen jag brukar ta blir cirka 5.500 steg. Nu är den ganska ansträngande första biten efter som 2 km  är en rejäl stigning och man är lite svett och andfådd då man kommit högst upp, så jag räknar med att ansträngningen motsvarar kanske 7.500 steg mera plan mark.
I varje fall hamnar jag på mellan 8000-10000 steg per dag de dagar jag mätt. Men då har jag inte använt stegräknaren vid yogan som delvis kan vara ansträngande men delvis också är avslappande.
Jag skall använda stegmätaren tills jag fått en känsla för vad jag bör göra i stegväg per dag.

Jag har ett problem, jag sitter och läser och skriver ganska mycket. Så egentligen är det vardagsrörelserna som kan vara ett problem eftersom jag nog kommer att lägga ned mycket tid på det en period nu. Man kan ju vara en soffpotatis som har ökade hälsorisker även om man rör på sig en hel del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar