Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

fredag, maj 18, 2012

Vad kan man äta av Atkins diet, medelhavsdiet och lågfettsdiet

Jag har läst en studie från Israel där man jämförde de tre kosterna. Jag fann dels hela studien samt också upplagt förslag till de olika kosterna och dessutom  hur respektive "kostpyramid" såg ut. Jag roade mig med att markera vad i de olika dieterna jag kunde eller snarare vill äta. ( Det blir lite extra eftersom jag är glutenallergiker) I övrigt vill jag ligga under  20 helst 15 g med mättade fetter, inga mjölkprodukter eftersom det finns misstankar att visa proteiner i mjölk kan vara något som spelar en roll i MS sjukdomen. Jag säger inte att det gör det, för egentligen har jag ingen aning om vad som är orsak till MS, vad det beror på och jag vet ingen bot. Däremot tror jag D-vitamin brist håller på att platsa som en viktig faktor, men 100 procentigt vet man ju inte.
Det var lite roligt att titta på Atkindietens matpyramid- alla viktigast verkade proteiner som fisk, kyckling, biff, ägg, sojaprodukter vara.  Allt det där kan jag äta helst ägg utan gulan, men man får ju i sig proteinerna ( äggvitan)- biffen om den kommer från vilt djur eller helt betande djur, men just detta bör vara ganska sällan.
På nästa plan kom grönsakerna broccoli, sparris, spenat etc
Sedan kom frukt och bär....etc


Lågfett däremot hade först enligt pyramiden  vitt bröd, ris och pasta även om man i rekommendationerna skrev fullkorn vete. Det stämmer inte alls överens med min lågfettsdiet. Jag tror att det blev en del vitt bröd i dieten. Då jag jobbade i Israel i min ungdom var det brödet jag åt oftast vitt.



Snarast liknar min kost medelhavskosten.
Jag har markerat med grönt vad jag kan äta från matplanerna i studien och med rött det jag inte vill äta.
.



Lågfetts diet LCHF Medelhavsdiet
Frukost
2 skivor lätt fullkornsvetebröd ( glutenfritt för min del)
Cottage Cheese (5% fat) 75 g
4 procentig keso innehåller
Protein12g
Kolhydrater2.1g
Vatten80.4g
Fett4g

1 tomat medium

Gräddfil 15%
obegränsat

Protein 3.1g
Kolhydrater 4.4g
Vatten79.8g
Fett 15 g
Kaffe med 1 % mjölk
lätt fullkornsvetebröd vitt
lätt ost 2 skivor
Gurka och tomater, några skivor av varje
Någon frukt
Mellan mål persika



Lunch
Stekt*kycklingbröst 150 g
Stekt potatis potatis 2 medium (240g ) Kokt går bra men bara en
Kål sallad 100 g


* stekt i vatten går bra möjligen med lite olivolja
Fisk eller kyckling, stekt eller grillad, inte panerad med bröd fritt intag

Aubergine ½ kopp
vad innehåller då aubergine eftersom det är begränsat?
Protein1.1g
Fibrer2.5g
Kolhydrater3.7g
Vatten92g
Fett0.1g
Aska0.6g
Mindre kolhydrater än gräddfil och dessutom mycket vatten.
Av vitaminer och mineraler är den rik på selen och kalium.

Stekt* squash med örter. ½ kopp
Squash innehåller 95% vatten,fibrer 1g övriga kolhydrater 2.2 g samt 0.1 g fett.



Grillad fisk en portion 150g
Kokta kikärtor 1 kopp
Sallad på färska eller kokade grönsaker
Fresh and cooked vegetable salad 1 kopp med olivolja



Kl 1600
Lågfett yoghurt 1.5 % fett 150 g
plus energi bar
Energy bar
Energibars kan innehålla upp till hälften av mättat fett av vad jag äter dessutom en del snabba kolhydrater
Kaka gjord på mandel och ägg (helst på bara äggvita och mandel)
Lågfett yoghurt
frukt, 150cc
Några skivor färska grönsaker


middag
Bröd av vete 2 skivor ( jag äter gluten fritt
Hårdost (9% ) 1 skiva 20 g.
Innehåll
protein 32 g
Kolhydrater1.5g
Vatten51.3g
Fett10g
Morots sallad, lågfettsdressing dressing 200 g

Färskost 250g
Philadelphia 27 % innehåller
Protein 6.1g
Kolhydrater2.4g
Vatten63.1g
Fett27.3g
Aska1.1g
Gott om kalcium. Fosfor, vitamin B 2 samt vitamin A

Broccoli och svamp panerat med ägg (helst äggvita) en halv kopp

Tonfisk fritt intag
Oliver

Dessutom en diet yoghurt med fruktsmak
svårt att säga vad den motsvarar, den fetaste fruktyoghurten?
Protein3.3g
Fibrer0.5g
Kolhydrater15g
Vatten78g
Fett2.5g
Aska0.7g
Innehåller i så fall mer kolhydrater än fett
Lätt fullkornsvete bröd (baguette)
låg fett ost
Två skivor
Färsk grönsaks sallad en kopp
med olivolja
och 5 valnötter

Kvällen Vattenmelon Valnötter och Äpple En frukt
Färska grönsaker






 Det kan noteras att livsmedelsverkets rekommendationer ganska väl stämmer med vad jag kan äta med undantag av att jag knappast använder margarin.  SLV skriver: 
Om man ska få i sig alla näringsämnen kroppen behöver, utan att gå upp i vikt, finns det inte plats för särskilt mycket läsk, godis, bakverk, glass och snacks. I dag äter genomsnittssvensken ungefär dubbelt så mycket av dessa ”tomma” kalorier som det egentligen finns plats för.


Livsmedelsverkets fem råd:

  • Ät mycket frukt och grönt, gärna 500 gram om dagen. Det motsvarar till exempel tre frukter och två rejäla nävar grönsaker.
  • Välj i första hand fullkorn när du äter bröd, flingor, gryn, pasta och ris.
  • Välj gärna nyckelhålsmärkta* livsmedel.
  • Ät fisk ofta, gärna tre gånger i veckan.
  • Använd gärna flytande margarin eller olja i matlagningen.

*Nyckelhålet står för:
  • mindre och/eller nyttigare fett
  • mindre socker
  • mindre salt
  • mer kostfiber och fullkorn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar