Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

söndag, oktober 28, 2012

Avseende kommentarer på nätet

Inledning
Jag tycker kostdoktorn är ganska noga med hur han uttrycker sig och jag läser ofta vad han skriver med behållning även om jag inte tycker samma saker om allt- speciellt inte om mättade fetter men kommentarerna känns inte alltid bra. Till vissa patienter skulle jag kunna tänka mig att rekommendera en LCHF liknande kost och i varje fall första delen LC anammar jag avseende snabba kolhydrater men jag kan tänka mig att andra delen också fungerar för en del patienter ( en del patienter med kraftig övervikt, bukfetma, ofta med TID- jag vill inte generalisera men jag ser en del sådana personer framför mig som jag nog skulle ge sådana råd. ). Men i det stora hela tror jag man skall vara försiktig med mättade fetter. Jag håller med livsmedelsverket i deras kostrekommendationer som liknar medelhavskost i allmänhet.
Ursprunget till aktuella inlägget där kommentarerna stod var att en representant hade sagt att budskapet i LCHF avseende höga halter av  mättade fetter var en lögn. ( ungefär och i förkortat form) Nu hade Karin Bojs i DN skrivit bland annat om margariner och transfetter och då undrade Kostdoktorn om DN:s journalister var lögnare också? Även om representanten för livsverket kunde ha uttryckt sig på ett annat sätt är det inte precis några milda kommentarer som hon får. Jag skulle kalla detta …..... Men kan man ….. en myndighet?
Här är lite saxat från kommentarer om livsmedelsverket från LCHF are?


Tänk den dag när det går upp för hela den samlade kåren inklusive dietistförbundet (och den dagen är inte särskilt långt borta) att de predikat kostråd som gjort överviktiga och diabetiker ännu sjukare, genom att påskynda "naturalförloppet" för diabetiker med hjälp av fettsnål och fiberrik mjölmat och med största sannolikhet även orsakat förtida död hos denna sjukdomsgrupp.
väldigt kategoriskt om nyttan med margariner och att smör är skadligt på denna sida
Bl.a. skriver de "Barn som växer och utvecklas behöver de nyttiga fetter som finns i till exempel oljor, inte mättat fett som finns i smör."
Vem klarar av att avsätta hela gänget på Livsmedelsverket?
Är det okej att kalla folk för lögnare i radio och tv till höger och vänster utan belägg?
Om Livsmedelsverket ska främja folkhälsan, exempelvis ha makt över vad som ska ätas i skolorna, borde det inte då vara ett krav att de i alla fall håller sig till sanningen?
Hennes påstående om att alla är eniga om att mättade fetter borde skäras ner på, är ju totalt falskt.
Hon om någon vet ju att det finns forskning som tyder på att det lutar åt precis andra hållet.
Hon vet ju såklart om att det förs en debatt om fettet just för att forskningen är tvetydig, annars hade inte diskussionen haft något syfte.
Eftersom hon refererar sina påståenden till forskning som i dagsläget inte ens är färdigställda och samtidigt kallar alla som säger annat för lögnare, tolkar jag hennes påhopp som hennes starkaste argument
Hoppas vi slipper en backlash efter nästa hypade observationsstudie någon gräver fram från någon dammig hylla på SLV.

Så här blir det när Livsmedelsverket av några lobbare blivit köpta att jämställa naturligt transfett med de onaturliga transfetterna i margarin

SLV samt dietisterna tar order från internationella storbolag, dessa globalister jobbar helt fritt i Sverige, med vår sömniga regering som påhejare, helt otroligt egentligen, SLV har ett antal anställda som har som enda uppgift att vidarebefordra deras order samt en arme' av dietister som fotsoldater som inte ens lärt sig att ifrågasätta, de är plastakademiker utan ens minsta aning om hur man värderar _vetenskaplig_ forskning. fråga valfri dietist om de ens hört talas om Karl Popper, svarta svanar etc

kallar dietisterna för politrucker därför att det är historiskt det närmast korrekta uttrycket för vad de är

Jag tycker rätt synd om dietisterna som lagt ner tid och pengar på en högskoleutbildning som är så fel ute
Tänk den dag när det går upp för hela den samlade kåren inklusive dietistförbundet (och den dagen är inte särskilt långt borta) att de predikat kostråd som gjort överviktiga och diabetiker ännu sjukare, genom att påskynda "naturalförloppet" för diabetiker med hjälp av fettsnål och fiberrik mjölmat och med största sannolikhet även orsakat förtida död hos denna sjukdomsgrupp. '

Träffar jag "hallonbåten" Rössner lovar jag att vara snäll med farbrorn och prata långsamt och tydligt om LCHF

Efter att ha läst enormt mycket litteratur kring detta så blir jag lite förundrad över hur dålig förståelse Livsmedelsverket har för hur människokroppen fungerar. Vi är i grunden rovdjur med kapacitet att under korta perioder klara oss hjälpligt på växter

Skrattretande och patetiskt att lyssna på de museala representanterna som Herr Marcus, Livsmedelsverkets representanter och andra som forfarande befinner sig kvar på 1970-talets kunskapsnivå,,,,
Inte nog med deras särintressen och att de i stort sett helt saknar analytisk förmåga och intellektuell hederlighet.
De tycks dessutom vara kvar i tron om att folk kan köras över med otrevligheter och LÖGNER när deras vetenskaplighet i allt snabbare takt närmar sig den absoluta nollpunkten!
vad jag blir härsken på är dietister som tvärsäkert hänvisar till att "alla" nutritionsforskare i världen är överens om att vi ska äta margarin och undvika smör. Är ju inte sant helt enkelt, till och med när fettskräcken blev lag i USA med George McGovern och hela den historien fanns det starkt motstånd.
Industrilobbyister i myndighetsposition är vad de är, saker ska kallas vid sitt rätta namn.

-Det är tragiskt att se SLVs förfall. FEL HAR DE HAFT LÄNGE. Men nu vet allt flera att SLV har fel. De går inte att lita på. De använder sig av gamla studier, som visar samband, men inte orsak, sedan GISSAR de orsaken, och tycker änndå att deras gissningar skall vara mer värda än vetenskapliga studier med KONTROLLGRUPP, som kan vissa orsakssamband.

Inga hängivna LCHF:are som känner sig manade att söka anställning hos SLV och förändra inifrån?

Samma sekund som jag läste din komentar flasha filmen "Gökboet" förbi i huvudet.
Man skulle nog hamna i tvångsjacka där med dagliga elchocker tills man insåg att fett



Vad som är bra för hjärtat är bra för hjärnan 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar