Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Läs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER av Karin Glasby och Sune Överhagen

Obs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER KOMMER INTE ATT TRYCKAS. DET ÄR ALLTFÖR FÅ INTRESSEANMÄLNINGAR/ sune överhagen



START


Translate

lördag, oktober 13, 2012

Medelhavskost går upp i ledningen

För några år sedan gjordes en studie i Israel där man jämförde kosterna lågfett, lågkolhydrat och medelhavskost. Den visade att de med lågkolhydratdiet gick ned mest, sedan kom medelhavsdieten. Studien kallades the Direct Study. Här kan man läsa om den hos kostdoktorn.
Men vad hände sedan ?
Studien var inte tänkt att följas upp och efter de två åren man stod på diet följde inga uppföljningar, inga fortsatta råd. Men efter fyra år ytterligare gjordes en uppföljning och då hade en tredje del slutat med den aktuella dieten och  10 procent följde ingen diet alls.
Det visade sig att de som följt en medelhavsdiet nu fortsättningsvis låg bättre i vikt. De låg nu 3,1 minus i vikt mot för 6 år sedan och de som haft lågkolhydratdiet hade 1,7 kilos viktförlust. Låg fett låg oförändrat.


Beträffande blodfetter var det mera differentierat: Totalkolesterol visade att medelhavskost minskade mest. Beträffande kvoten  mellan HDL och LDL minskade låg kolhydratkost den kvoten  mest men där har man ju mer och mer börjat ifrågasätta   HDL.  Det är flera saker man skulle vilja veta om den här studien. Vilka värden på blodfetter fanns från början? Hur såg blodfetterna ut och inte bara tendenser.  Hur många av personerna på respektive diet slutade och inte en genomsnittsiffra för alla.

 
Skall man emellertid få en getingmidja fungerar nog ingen av metoderna !

2 kommentarer:

  1. Bra den studien hade jag missat. Mycket intressant.

    SvaraRadera
  2. Tack Johan,
    Jag märker att jag inte lagt in någon länk till studien. Här är den: http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc1204792

    SvaraRadera