Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Snälla rösta om boktitel. Lämna gärna förslag




START


Translate

torsdag, oktober 25, 2012

Idag satte jag på vinterdäcken*

- det kan jag nog tacka Roy Swanks diet för
trots att DN kallar denna medelshavsinspirerade diet för humbug. De kallar också Pritkin diet för humbug vilket bland annat Bill Clinton äter, så man har gott sällskap vid matbordet. Det övriga kan jag i stora delar hålla med om- men det var inte det jag skulle skriva om.

I flera år var det omöjligt för mig att byta däck. Jag fick bland annat yrsel då jag skulle inta de ställningar som behövdes då man skall kolla in var domkraften sitter mm. Sådana saker är det som blivit klart bättre sedan jag började med den modifierade medelhavsdieten som bl a Roy Swanks är upphovsman till.

Idag ser mitt kostschema ut så här:
Ungefär 2-3 dagar i veckan äter jag vegetariskt.
Ungefär 2-3 dagar i veckan äter jag fisk eller skaldjur och
Ungefär 2-3 dagar i veckan äter jag kalkon, kyckling el vilt ( vilket kan vara älg, ren, kanin, rådjur, hjort och nån gång i bland från ständigt betande nötkreatur som ju innehåller omega-3)
Ibland dessert nu i höst exempelvis äpplelklyftor med mandel, kanel, gurkmeja, honung och soja glass.


Tittar man på dagens måltider ser det ut så här.
Brunch kl 09.30:
Blåbärssoppa med mycket blåbär-svenska och med krossade linfrön ( innehåller omega-3. Dessutom grönsaker broccoli, gröna bönor, tomater, och vad som finns i stort sett vegetariskt men med vitan av ett ägg. Nångång kan äggulan också få komma med.   Koffeinfritt kaffe. Ibland chokladdessert (Alpro soja) med  valnötter ( innehåller omega-3) Sover dåligt då jag dricker koffein.



Middag: försöker använda den hälsosamma tallrik som Harvard har lanserat. Den är baserad på all vetenskap som finns tillgänglig i dag och idag bestod den av ungsbakad lax på bädd av grönsaker. Tillskott frukt. Igår var det en vegetarisk soppa och i förrgår en kycklinggryta plus parboiled vildris.
På Teneriffa blir det rött el vitt vin varannan dag ungefär.

Till kvällen ofta thé plus någon smörgås utan smör och margarin men kan använda exempelvis pesto, avokadoröra i stället. Kan också vara marmelad som ju innehåller en del socker.

* just när jag skriver detta kom en liten "snöstorm" !

Vad som är bra för hjärtat är bra för hjärnan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar