Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Läs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER av Karin Glasby och Sune Överhagen

Obs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER KOMMER INTE ATT TRYCKAS. DET ÄR ALLTFÖR FÅ INTRESSEANMÄLNINGAR/ sune överhagen



START


Translate

måndag, november 05, 2012

Vad att äta och må bra?

Det som är bra för hjärtat är bra också för hjärnan 


Naturens skafferi
En av Terry Wahls ( hon med MS dieten) käpphästar är att man skall ta vara på vad som växer i naturens skafferi. Det är ett råd som jag tagit till mig, speciellt beträffande nässlor. Den här sommaren har jag använt mycket nässlor både i soppor och sallader (givetvis inte råa nässlor). De går alldeles utmärkt att använda hela säsongen om man ser till att klippa av de färskaste delarna.

 Om mat och immunförsvaret
Jag läser i boken  Maten som stärker ditt immunförsvar av Kirsten Hartvig om nässlor, där hon skriver att nässlor innehåller en mängd ingredienser Vitamin A,C,K, B1,B2,B3, B5, kalcium, magnesium, fosfat,fosfor, kalium, bor, brom, koppar, järn, selen, kiseldioxid, zink, acetylkolin, klorofyll, myrsyra, lykopen, glukokinin, histamin, serotonin, tannin, fibrer, omega-3, omega-6 och oljefettsyror.
Detta är immunstärkande skriver hon. Jag är tveksam till sådana generaliseringar. Dels vad menas med immunstärkande. Immunförsvaret är alltför komplicerat för att applicera sådana enkla termer på det. Det som är "immunstärkande" vid ett tillstånd behöver inte vara det vid ett annat.

Kost och hälsa
Jag tror förvisso att kost och hälsa har samband men att sedan peka ut det ena och det andra som att de har just den effekten, där tror jag inte forskningen är idag. Man tror man vet vissa effekter av  exempelvis gurkmeja, påverkar NFkappa B, ( som har en central roll i immunsystemet) men hur det fungerar i det stora hela  vet man inte. Kanske har gurkmeja också andra effekter.  Likadant är det med det många saker. Det verkar dock som att fibrer och olika komponenter  som vitaminer och framförallt flavonoider (vilka ofta ger frukt, bär deras färg)  har hälsogivande effekt. Flavonoider som är ett samlingsnamn upptäcktes på 30 talet och troddes då ha en skyddande effekt på bland annat kärl. Sedan trodde man att det eventuellt kunde orsaka cancer och sedan rehabiliterades flavonoiderna och idag tror man sig veta att de har en betydligt större antioxidanteffekt än vitaminer och dessutom andra viktiga effekter som inte är en antioxidant effekt, men exempelvis forskningen om flavonoider i kakao som har visat att det sänker blodtrycket är osäker för i kakao finns många andra komponenter och man har inte isolerat just flavonoidernas effekt. Samtidigt är ju inte jag främmande för att det är just i kontexten som vitaminer, flavonoider är nyttiga. Kanske har det något med evolutionen, utvecklingsläran att göra; kroppen har anpassat sig till en viss sorts mat. Rent allmänt tror jag mer på vitaminer in natura dvs grönsaker och frukt än på vitamintillskott.


Blåbär och linfrö
Den produkter från naturens skafferi  som jag märker en omedelbar verkan av är blåbär och krossade linfrön.  Blåbär skriver Hartvig innehåller: vitamin C, antocyanin ( en flavonoid), fibrer och sockerarter. Med hjälp  av det fungerar min mage oftast perfekt. Man har för övrigt studerat blåbärsintag på musmodellen av MS EAE och funnit att detta minskar förekomsten av sjukdomen med 50 procent. Det var förövrigt via MS jag började med blåbär på morgonen. Jag läste att någon utan speciell forskning bakom ( vad jag minns, jag hittar inte artikeln idag) skrev att blåbär var välgörande vid MS och jag tänkte att det kan ju inte skada. Sedan märkte jag att de magbesvär jag haft i många år tunnades ut och nästan försvann. Det är möjligt att det haft en positiv effekt på min MS också men det vet jag inte.

Det som är bra för hjärtat är bra också för hjärnan 

2 kommentarer:

  1. Att kosten kan påverka sjukdomen är jag helt säker på. Men det är inte helt enkelt att veta exakt vad man ska äta och hur mycket. Numera gör jag en smoothie varje dag och i den har jag både hallon, blåbär, banan och apelsinjuice. Har även i havregrynsgröt och havredryck. Det borde vara ganska nyttigt. Jättegott är det också!

    SvaraRadera
  2. Jag är "ganska" säker på att kosten påverkar sjukdomen MS också, och om den inte gör det så mår jag i alla fall bättre av att äta den "medelhavsinspirerade" kost jag äter vad beträffar hjärta, kärl, cancerrisk etc. Jag kan inte med säkerhet säga att den kosten gjorde att sjukdomen MS tycktes ta en mer godartad väg- som jag till exempel kunde säga med gluten där nästan från en dag till en annan mina hudbesvär och min klåda försvann, men ser jag tillbaka till 2006 då jag började med diet inspirerad av stenålder- Swank- Jelinek- medelhav- och nu vegan så är det faktiskt en väldig skillnad men jag kan inte förklara det med det enbart: man har träningen, yogan och där finns medicinerna. Jag höll på att glömma D-vitamin, men om jag inte hade märkt att det blev bättre är jag ganska säker på att jag skulle ha slutat för länge sedan. Det är roligt att höra att det blir andra som blir bättre med kostförändringar. Tack! Det är värdefulla upplysningar.
    Sune

    SvaraRadera