Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

söndag, november 04, 2012

Vegan diet

Det som är bra för hjärtat är bra också för hjärnan 
Jag funderar på att börja använda vegandiet oftare, kanske tre gånger i veckan. En av orsakerna är att jag äter ganska mycket kyckling och det ser inte roligt ut då man ser hur kycklingar hanteras och vilket liv de har. Speciellt inte då man vandrar mycket i skogen som jag gör och ser hur fåglar lever där. Hellre skulle jag vilja vara en koltrast som riskerar bli tagen av en sparvhök än att växa upp i en broilerfabrik. Djurhanteringen i köttfabrikerna är inte kul. Det är en av orsakerna. Den andra är att jag vill försöka komma ned i fettkonsumtionen och komma under 15 mättat fett per dag men också minska fett totalt. Jelinek har för övrigt kommit ut med en bok med vegan recept- Eat Well- Be Well.



 






















Jag har läst en del intervjuer med Neal Barnard och tittat på ett antal videor. Här är lite vad han säger i intervjuerna- en del har min sekreterare Miss Google översatt och en del har jag gjort:

Neal Barnard: Jag växte upp i North Dakota, och jag var helt omedveten om näringsfrågor. Jag åt fläsk- revbensspjäll och stek och biff kost som alla andra äter i dessa trakter. Min far var läkare, och min farfar var läkare, men vi har fyra personer i min familj som är boskapsuppfödare. Jag tror att vi alla, både de människor som äter djur och människor som varit intresserade av medicin, verkligen inte förstår sambandet mellan kost och sjukdom.
Jag hade ett jobb på McDonalds under gymnasiet, men under första året jag läste medicin började jag bli uppmärksam på många frågor, en av dem var förhållandet mellan kost och sjukdom. Jag vill säga detta medvetandegörande underlättades av hur djur behandlas inom jordbruksindustrin, som var groteskt. De flesta människor ser inte det, men jag gjorde det då jag växte upp. Först senare började jag inse det och under det första året av läkarutbildningen jag blev vegetarian.

 När Neal Barnard började äta vegankost.
I en annan intervju berättade Neal Barnard att det startade med att han arbetade som hjälpreda vid obduktioner innan han började läsa medicin. Han öppnade kropparna innan obducenten undersökte och han sydde igen efteråt. Vid ett tillfälle hade man obducerat en man med en stor hjärtinfarkt och placerat en del av revbenen på bordet under obduktionen och det var det sista som plockades tillbaka. Sedan gick man på lunch och det serverades revbensspjäll- Neal Barnard kunde inte förmå sig äta. Där övergick tanke till handling.
Neal Barnard berättar också om sin mor. Hon åt den traditionella dieten och lagade den. Hon hade höga kolesterolvärden, och han talade med henne om det i många år att hon skulle ändra sin diet. Men hon lyssnade inte. Han frågade sig varför: han var ju expert på detta, givit ut många böcker- så kom han på det. Han var tredje barnet av fem. nummer tre lyssnar man inte på. Han tittade i familjealbumet- jo visst det fanns mycket bilder på barn nummer ett, lite på barn nummer två men nummer tre fanns där knappt. Det hela pågick till modern var till sin kardiolog som sa att hon nu måste börja mer medicinering. 
-Ja visst, sa hon-. Hur länge?
- Resten av livet.
Mrs Barnard åkte hem och plockade fram sonens olästa bok och läste och började ändra sin diet. Efter fem eller sex veckor var hon tillbaka hos hjärtläkaren som tog blodfettsprover . Han gick ut och tittade på provsvaren och kom tillbaka:
-Tyvärr måste jag be dig komma tillbaka om en vecka. Det är något fel på vårt lab. Dina lipidvärden har gått ned flera enheter och i den utsträckningen kan det inte hända.
Mrs Barnard åkte hem igen. Hon ringde upp sonen och sa anklagande:
-Varför har du inte sagt det här.
Därefter  åt Barnards mor vegansk kost och också fadern men han vet inte om det. Han har aldrig lagat  någon mat och äter vad som serveras.    
 
Djurrättsaktivist
Neal berättar vidare:Jag startade läkares kommitté för ansvarsfull medicin /
Physician's Committee For Responsible Medicine år 1985 med syfte att ta sig an på massor av frågor, inte bara förebyggande medicin. Inom det området, publicerar vi en tidning som heter Guide till sunda matvanor. Dess syfte är att ge användarvänlig information om näring, med små receptkort i varje fråga som man kan riva ut och sätta in i sin receptsamling. Tidningen används också som läsning för patienter på läkarmottagningar.
Vi har ett näringsprogram för företag som kallas the Gold Plan. Om man arbetar på IBM, eller någon annanstans, kan man vid lunchtid få näringsinformation om hälsosamma, helt vegetariska livsmedel i cafeterian.
Som jag nämnde har vår organisation tagit tag i andra frågor. Vi har gjort en hel del för att främja alternativ till djurförsök. Vi har gjort en del arbete mot oetiskt mänsklig forskning och ställde till problem på olika andra sätt. Du kan få en hel del vänner och många fiender när man sysslar med detta.

Fråga:Ska folk ibland tänka sig för två gånger innan de går till doktorn? Kan du peka på några viktiga sätt för människor att ta ansvar för sin hälsa och sjukvård?

Det finns en stor möjlighet för människor att påverka sin hälsa
Neal Barnard: Det viktigaste är att förstå att din makt är mycket större än den makt som en läkare kan ha. Med det menar jag att när du har en hjärtsjukdom, så är den förmåga som din läkare har  att begränsa utvecklingen eller vända den  långt mindre än den kraft du har att förhindra att sjukdomen uppstår i första hand, eller till och med vända den genom livsstil åtgärder. Jag vill inte avråda människor från att få sjukvård som de verkligen behöver , men vill jag uppmuntra människor att dra nytta av vad de kan göra på egen hand, vilket har en  fenomenal verkan. 



Genom livsstilsförändringar kan åderförfettning i hjärtats kranskärl försvinna.
Även för två, tre eller fyra år sedan, visste vi inte att åderförkalkningsplack i dina kranskärl faktiskt kan lösas upp med livsstil åtgärder enbart. Vi vet nu att de kan göra det. Dr Dean Ornish har etablerat bortom varje rimligt tvivel att ett samlat program för vegetarisk kost, rimlig motion, stressreducering, och att sluta röka kan åstadkomma detta, säger Neal Barnard. En sådan regim medför faktiskt att åderförfettnings eller åderförkalkningsplacken försvinner.

Dean Ornish studie.
Studien gick ut på att studera människor med angina pectoris ( smärtor i bröstet som följd av förträngningar i hjärtats kranskärl och som hade minskad kapacitet hos vänsterhjärtar att pumpa ut blod, den volym som deras vänster hjärta förmådde pumpa ut ( ejection fraction) var 40 procent mindre än normalt. En grupp som fick hjälp med livsstilsinterventioner : vegetarisk kost, rimlig motion, stressreduktion och hjälp sluta röka. En grupp genomgick sedvanlig terapi vilken ju visat sig framgångsrik och förändrat livet för många hjärtsjuka.


3 månader 3 år
27 pat med livstilsförändringar 1 person hade någon form av hjärtrelaterad sjukdomsepisod Samma förhållanden kvarstod.
En person avled av hjärtsjukdom.
23 av de överlevande 26 bedömdes inte vara i behov av någon intervention med operativt åtgärdande av kranskärl.
13 pat som genomgick vidgning av koronarkärl el by pass 6 personer hade någon form av hjärtrelaterad sjukdomsepisod





Studien var finanserad av försäkringsbolag.




 Livstilssrekommendationerna  måste skärpas
Neal Armstrong fortsätter: Man måste skärpa de rekommendationer som de konservativa medicinska organisationerna, American Heart Association och American Cancer Society ger - deras rekommendationer kommer inte vända hjärtsjukdom. En diet med 30% fett diet bestående av magert kött, kyckling och fisk kommer inte att vända någons hjärtsjukdom, inte heller förebygga det. Särskådar man en sådan diet vet man att så är fallet. I kyckling, fisk och magert kött finns kolesterol och mättat fett  men där finns inga fibrer eller sammansatta kolhydrater. 


En del studier säger att man inte behöver oroa sig för fett!!
Utfrågaren: Nyligen genomförda studier visar att fett minskning ner till 30% hjälpte inte mycket. På grund av detta, en del människor nu säger att du egentligen inte behöver oroa sig för fett. 


Dåligt tolkad forskning
Neal Barnard: Ja, det är faktiskt en av de mest förödande effekterna av dåligt gjort forskning eller kanske dåligt tolkad forskning. Till exempel fanns det en mycket stor, och som jag tror välgjord studie av sjuksköterskor ( American Nurse Study vid Harvard), men dess resultat har tolkats så dåligt att det fått den följd du säger, att folk säger att man behöver inte oroa sig för fett.

 Resultaten var följande:
Det har varit känt under en mycket lång tid att animaliskt fett, och i en mindre utsträckning, alla fetter, ökar risken för bröstcancer. Anledningen är att fett ökar produktionen av östrogen i kroppen, och att det med tiden överstimulerar cellerna i bröstet och de blirfarliga. Det finns andra orsaker också.
I denna Harvard studie följdes tusentals sjuksköterskor år efter år - vad de åt, förekomsten av sjukdomar och så vidare. Under en fyraårsperiod, märkte forskarna att de som hade något mindre fett i kosten, samt de som hade mer fett, hade samma risk för bröstcancer. De tolkade det som att ändra din kost hjälper inte. 


Om det inte sker en minskning av cancer om man minskar cigarettrökning från två till ett paket betyder inte detta att cigarettrökning är ofarligt.
Särskådar man dieten närmare finner man att de som äter minst fett äter fortfarande omkring 29% av sina kalorier som fett. Det är inte mycket långt under genomsnittet i Amerika. Men jämför det till Japan därt allra lägsta förekomsten av bröstcancer var när japanska kvinnor åt 7% eller 8% av sina kalorier som fett, vilket är den typiska mängden finns i en fettsnål, vegansk kost.
Fettet intag av sjuksköterskor i studien varierade från 29% och uppåt. Alla av dem har en hög risk för cancer. Det motsvarar att säga, "om jag röker två paket cigaretter om dagen, och jag skär ner rökningen till ett paket kommer det att minska min risken för lungcancer?" Och om man inte finner att det är så att denna nedskärning minskar risken ska man då tolka det som att rökning inte spelar någon roll. Då är man ute på hal is.
Likaså fanns det en studie nyligen där de gjorde en statistisk analys av nyttan av att minska fett i kosten till ca 30 % och den genomsnittliga personen skulle vinna bara en månad eller två i livet, totalt. Tja, det betyder inte att kosten inte fungerar, men det betyder att små förändringar i din kost inte fungerar.


Ändrar man kosten skall man göra det grundligt
Mitt budskap är, säger Barnard, ändrar man kosten skall man göra det grundligt. Man har en enorm makt därvidlag. Du kan vända en hjärtsjukdom och du kan förhindra hjärtsjukdom. Han tror också att man kan förhindra många cancerfall om man gör kostförändringar och undviker tobak, kanske kan man förhindra 70-80 procent av cancer bara genom ett av dessa steg -och det finns en mängd andra sjukdomar som du kan leva utan.

Är det bättre kost i Japan?
Intervjuaren: Jag har pratat med några personer som bestritt dessa studier som visar på den överlägsna hälsa traditionella japanska folket. Dessa kritiker säger att många japaner dog unga, eftersom deras liv var hårdare med sämre hygien vilket gjorde att bara de friskare överlevde och räknas i studierna. Eller, att deras livslängd kan bero på någon form av genetisk effekt. Människor kommer med alla typer av skäl till varför detta epidemiologiska uppgifter inte är korrekta, men jag antar forskarna kontrollerade för dessa variabler.
Barnard: Det finns inte bara en studie utan ett flertal. Och man tittade inte bara på japaner i Japan utan också på när de började med västerländsk kost och då de kom till USA
När de anlänt till USA eller rika japanska kvinnor i Tokyo som lever på västerländsk kost med kött varje dag jämfört fattigare människor i samma område som inte äter kött finner man att en japansk kvinna som äter kött har de köttätande kvinnorna åtta (8) gånger större risk att få bröstcancer. Genetiken är densamma i dessa fall, så bara de  äter västerländsk kost har de samma risk för bröstcancer, så det är inte en fråga om gener och ärflighet.
Hygien då? - där är japanerna väl så duktiga som i västerlandet och de har längre livslängd än oss amerikaner


 Att vara eklektiker
 Kost måste vara en av orsakerna till deras goda hälsa. Det betyder inte att jag tycker att alla bör anta en japansk diet. Det finns saker som är fel i japanska kosten. I vissa fall finns det för mycket salt och alltför många inlagda livsmedel, och så vidare. Men man kan vara eklektisk och ta det bästa av båda världarna. 
Det som är bra för hjärtat är bra också för hjärnan 

3 kommentarer:

  1. Hej Sune! Jag sökte efter Jelineks bok på Adlibris, men kammade noll. Har du lyckats komma över ett ex och hittat något matnyttigt (i dubbel bemärkelse)?

    Lev väl!

    SvaraRadera
  2. Hej Berra,
    Jag hittade boken på Bokus http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?search_word=jelinek+george&language=&ac_used=no

    Man hittar mycket av informationen på websajten se länk i marginalen men det är ju utförligare med boken

    Jag hittade också boken på ad libris. Den var billigare där: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1855861119
    Hälsningar Sune

    SvaraRadera
  3. Berra,
    Jag missuppfattade nog dig. Jag har inte heller funnit Jelineks kokbok.
    Inte ens på Amazon com
    Hälsningar
    Sune

    SvaraRadera