Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Läs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER av Karin Glasby och Sune Överhagen

Obs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER KOMMER INTE ATT TRYCKAS. DET ÄR ALLTFÖR FÅ INTRESSEANMÄLNINGAR/ sune överhagen



START


Translate

lördag, november 10, 2012

Vegetarisk omega-3 kontra omega-3 från fisk

was ist gut für das Herz ist auch für das Gehirn gut

Inledning
Ni har kanske hört diskussionerna om att intag av vegetariska omega-3 fettsyror inte har någon effekt på hälsan på grund av att det inte är rätt former av omega-3 och att omvandlingen till de nyttiga omega-3 fettsyrorna EPA och DHA helt otillräcklig ( någon procent) Andra hävdar att man bygger upp ett lager av ALA och att detta lager blir så stort att det ger tillräckligt med bildning av de mer långkedjade EPA och DHA. Nu har det kommit en undersökning som visar att linfrö sänker blodtrycket kraftigt.


Riskerna med linfrö
Det kom nyligen en undersökning som visade att tillskott av linfrö, som serverades i olika bakade former bagels, muffins och bullar. På det sättet undvek man intag av cyanogena glykosider/ vätecyanid. Livsmedelsverket rekommenderar inte intag av linfrö för att få omega utan säger att man för detta bör i stället använda linfrö olja, där dessa glykosider inte finns. Som kosttillskott för att reglera tarmfunktion rekommenderar man 1 eller högst 2 matskedar okrossat linfrö. Men bakat linfrö tycks ha ett mycket litet cyanidinnehåll. Läkemedelsverket skriver: Enligt arbetet Flaxseed in Human Nutrition Structure. Ed. L.U Thompson and S.C. Cunnane. AOCS PRESS 2003 kunde inte cyanid påvisas i bröd respektive muffins med krossat linfrö efter gräddningen. Det tycks alltså vara
fritt fram att använda linfrö till bak.

Linfrö sänker blodtrycket
Forskaren Dr Delfin Rodriguez från Cuba genomförde en studie med 110 personer med perifer arteriell sjukdom ( coronar kärl sjukdom, claudiocatio intermittens ( fönstertittarsjukan) arterioscleros . 58 personer fick den äkta varan med linfrö i sina bullar och muffins medan 52 fick placebo under ett år.

Resultat: Blodtrycket föll med 10 mm Hg systoliskt och 7 mm Hg diastoliskt. För de av patienterna som hade ett högt blodtryck var det ett ännu större blodtrycksfall på cirka 15 mm Hg. Rodriguez säger att detta motsvarar en 50 procentig riskminskning för strok och 30 procentig för hjärtinfarkt. Han säger att linfrö är en attraktiv form av behandling i länder med dålig ekonomi och motsvarar behandling med tabletter, andra livsstilsförändringar som minskning av saltintag och viktnedgång.

Kommentar: Lite spännande är det att det nyttiga tycks finnas kvar efter upphettning. Annars brukar rådet vara att man skall försöka undvika upphettning och kanske hellre använda olivolja till stekning . Vegetarisk omega-3 finns inte bara i linfrö. Det finns i linfröolja, rapsolja, nötter spec. valnötter, sojabönsolja, , avokado, olika bär ( exempelvis lingon) och grönsaker.
Källan finns här : Impressive Antihypertensive Effect With Flaxseed.Medscape.Nov06,2012.

what is good for the heart is also good for the brain

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar