Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

onsdag, oktober 20, 2010

D-vitamin och mjölk, i mjölk finns D-vitamin, mättade fetter och proteiner plus mycket mer

Sista kon på gården där jag bor. Ingen mjölk produceras längre här.
Det har kommit ytterligare en studie om MS och D-vitamin. Det är bearbetning av det stora materialet bestående av 1000tals amerikanska sjuksköterskor och vad de haft för dieter, intag av vitaminer etcetera, rökning och sedan har man tittat på vilka sjukdomar de  insjuknat i. Det var i en rapport från en sådan studie som jag personligen noterade detta med D-vitamin och MS. Man fann där att de som tagit så lite som 400 IE D-vitamin tycktes ha minskad risk att insjukna i MS.   400 IE är mycket litet i förhållande till vad  man nu säger behövs, men man fann ett samband med minskad risk.
I den här studien tittar man på vad de ätit i "adolescence", dvs i åren då man är på väg att bli vuxen. Det är även här samma små doser. Man fann där ett samband som dock inte var signifikant  hos de som tagit 400 IE el mer men man fann också att helmjölk som är en viktig känsla till D-vitamin var förknippat med ökad risk! Detta är intressant ur andra aspekter än D-vitamin. Dels finns det ju  mättade fetter i komjölk men det finns också vissa komjölksproteiner som också är intressanta i sammanhanget.
George Jelinek skriver om detta i sin nya bok. Själv har han slutat med att ta mjölkprodukter sedan förra boken från början av 00-talet. Han skriver om en studie av Malosse, Perron och Sasco: Corellation between milk and dairy consumption and multiple sclerosis prevalance, a worldwide study
(ovanstående länk är googleöversatt). Man finner alltså i denna studie statistiska samband med flytande mjölkprodukter men däremot inte mot ost. Jelinek tar också upp tre studier från laboratorier
 En studie är av  är av Stefferl med flera  där den experimentella modellen EAE av MS, lite noschigt kallad musMS, som kan framkallas av proteinet MOG som ingår i myelin (myelin oligodendrocyte glycoprotein) kan förstärkas eller försvagas genom att det sker en korsreaktion mot antikropp av  mjölkproteinet butyrophilin. Korsreaktionen är en form av mimicri, något man bland annat är inne på då man undersöker MS samband med vissa infektioner, dvs vissa virus el bakterier kan ha liknande beståndsdelar som äggviteämnen i myelinet. När man väl utvecklat antikroppar mot dessa organismer kan immunförsvaret ta fel och i stället angripa det kroppsegna myelinet. En av tankarna bakom autoimmun sjukdom.  Mimicri tror jag från djurvärlden. Fjärilar bland annat skyddar sig genom att mönstren på vingarna kan likna stora farliga ögon och därför vill inte andra djur angripa dem. På ett liknande sätt skulle alltså vissa proteiner till exempel från komjölk likna proteinerna som finns i myelinet bakom dessa teorier, eller proteinerna i exempelvis ett misstänkt virus.


Diabetes typ I är en autoimmun sjukdom och där pågår en stor studie med 78 centra i 15 länder som skall rekrytera 2032 barn i denna studie för att titta efter möjliga samband. Den är baserad bland annat på en pilotstudie av 242 nyfödda barn, dessa barn hade ökad risk för diabetes typ ett. Man fann där att genom att undvika komjölk i cirka sju månader tycktes det minska risken att utveckla autoimmun sjukdom och diabetes typ I.

Intressant, speciellt med tanke på att jag sett rekommendationer om LCHF diet till MS patienter. En diet som ju innehåller mjölk och mättade fetter. Delen med att minska på snabba kolhydrater tror jag är bra om man har MS, men det andra återstår att se, men snarast tror jag att det är totalt fel och att man i varje fall får fram sprödare biologiska membran, bl a blodhjärn-barriären, ev kan mättade fetter också vara proinflammatoriska i överskott ( Martin Ingvar nämnde det i samband med inlagring av LDL i endotelväggar med åtföljande inflammationer) slutligen kanske det ligger något i detta med mjölkproteiner. Jag undviker i själva verket mättade fetter allt vad jag kan  så det återstår att se är en något mild reaktion från min sida sett. Men jag ger inga råd snarare får var och ta reda på vad de tror på. Jag "tror" på vad jag funnit och vilka som för mig verkar mest tillförlitliga.

Det finns också en studie om Parkinsons sjukdom, som inte är en autoimmun sjukdom. Den omfattade 135000 personer. Den visade att de patienter som använde mer mjölkprodukter hade 2-3 ggr så hög risk att få sjukdomen. Intresserad av detta läs här om en forskare som arbetat med faktorer som kan inverka på Parkinsons sjukdom,


4 kommentarer:

  1. Anonym9:49 fm

    Sen finns det ju socker även i mjölken, och ju mindre fett det är i den, desto mer kolhydrater får man i sig..så jag tror man även måste titta på vilka typer av mjölkprodukter man använder. Synen på (naturligt) mättat fett håller ju på att ändras ganska radikalt i och med en del nya metastudier som visar att tex sambandet mättat fett-hjärtkärlsjukdom mycket väl kan vara det omvända; dvs att mättat fett tom kan skydda mot sådana. Jag tror en alltför fettsnål diet är minst lika farlig, och fett och kolesterol behövs inte minst för att bilda det viktiga D-vitaminet, som nog snart kan sägas vara anledningen till de flesta sjukdomar vi har här i väst, speciellt med tanke på de senaste årens forskningsrön.

    SvaraRadera
  2. En fråga är om i så fall de mättade fetterna skall komma från mjölk om det nu är så att mjölkproteiner kan vara negativt vid MS.

    En annan fråga är inverkan av fleromättade fetter av typ omega-6 vid de så kallade fettsnåla dieterna; är det inte så att när man minskat på mättade fetter har man lassat på med omega-6, som är substrat för proinflammatoriska signalsubstanser i immunförsvaret.

    Jag är heller inte så säker på att metastudier alltid är en bra metod, speciellt inte då det rör sig om studier med många faktorer inblandade. Det är till och med svårt att skilja på äpplen och päron även då det rör sig om mindre komplicerade faktorer. Det kom nyligen en studie om bröstcancer och screening med mammografi för kvinnor mellan 40-50 år, som helt sågade resultaten från ett par stora metastudier som visade på något helt annat. Ett exempel på metastudiernas svårigheter.

    Vad beträffar MS har jag inte sett något som talar för att inte en diet med lågt innehåll av mättade fetter och omega-6 fetter skulle vara bra. Detta behöver i sig inte betyda att man äter en diet låg på fetter. Det finns omega-3 och det finns enkelomättade fetter. När man får i sig dessa kommer det dessutom med även de andra typerna av fetter.
    Kosten betyder heller inte att man måste äta snabba sockerarter, däremot blir det en del av de långsamma men framförallt blir det nog en kost med mindre energiinnehåll överhuvudtaget, med viktnedgång. De som följer denna diet brukar gå ned många kilon det första året. Sedan ligger det ganska konstant.

    Men än så länge är mycket av det här tro och inte vetenskap. Båda extremlägren i fettstriden har litet på fötterna skriver Martin Ingvar. Jag är benägen att hålla med honom.

    Sen är det upp till var och en att tro på vad han/hon vill tro på. Jag vet vad jag vill satsa på och hittills/fem år har det inte det visat sig fel för min del. Men en svala gör ingen sommar.

    SvaraRadera
  3. Anonym10:32 fm

    Cocosfett innhåller liknande fett som bröstmjölk.
    Kan detta fett skydda mot MS??
    Hur är det med Torskleverolja, nyttigt-onyttigt??
    Gladiatan

    SvaraRadera
  4. Jag undviker kokosfett eftersom det är mättade fetter.

    Jag är osäker om torskleverolja, det innehåller visserligen D-vitamin men det innehåller också A-vitamin vilket kan vara toxiskt snabbare än D-vitamin. Dessutom har jag läst spekulationer om att A vitamin motverkar D-vitamin. Jag har läst en del studier om prostatacancer och D-vitamin och där fann man i vissa studier att det inte fanns några samband ( förebyggande skydd) mellan högre värden på D-vitamin och prostatacancer. De som kritiserade studierna pekade på att studierna var gjorda i länder där man intog fiskleverolja och man spekulerade i att detta just motverkade D-vitaminets effekter.
    Jag vet inte hur mycket det ligger bakom detta, men jag tar hellre D vitamintillskott i tablettform eller solar försiktigt.

    SvaraRadera