Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

lördag, oktober 30, 2010

Overcoming multiple sclerosis-an evidence based guide to recovery. Dessutom ett tack till Lasse Winborg NHR

Jag håller på att långsamt läsa George Jelineks nya bok OVERCOMING MULTIPLE SCLEROSIS; det lönar sig att läsa sångsamt och lite i taget har jag märkt. Nu har jag fastnat för lite jag inte observerat riktigt  om D-vitamin men skall också ta upp lite om vad han skriver om MS och rökning.

Först lite om George Jelinek. När det handlar om kost och MS och liknande så kan det ju verka suspekt men till saken hör att Jelinek tycks fortfarande vara mycket respekterad efter att han kom ut med sin första bok Taking Control of Multiple Sclerosis. På internetbokhandeln Amazon.com finns en sida om honom och hans aktuella  böcker.  Han är nog allmänt ganska välkänd eftersom han 2008 var kandidat till att bli årets australier 2008. Här är en intervju med honom (börjar fyra minuter in i programmet och varar cirka sex minuter) Han har varit ordförande i  australasiens förening för akutmedicin, den förste professorn inom området har grundat och gett ut den  välrenommerade tidskriften Emergency Medicine Australasia. Han har skrivit ett flertal böcker om akutmedicin spännande från alkoholens inverkan till barnmedicinsk akutvård. Dessutom då två böcker om multipel skleros sedan han själv fick sjukdomen. Det är alltså en synnerligen kvalificerad professor inom medicin som skriver boken om hur man kommer över multipel skleros - baserat på evidens. Han gör detta efter att ha läst all forskning som finns att läsa inom området, dvs mer är 40 000 studier. I intervjun nämner han att det är en studie färdig på patienter som följt hans råd i tre år och som kommer att publiceras så småningom. ( jag väntar med spänning)
I korthet går råden ut på
  • Kostråd: minska mättade fetter och omega 6. Intag omega 3 och enkelomättade fetter. Olivolja och rapsolja okay.
  • D-vitamin bör ligga uppemot 150 nanomol/l; solning med förstånd för att få d-vitamin då detta är möjligt
  • beakta koppling mellan "själ, psyke" och kropp. om depression bland annat
  • stress och stresshantering
  • meditation eller liknande
  • rökning bort
  • fysisk träning
Man kan också läsa på websidan som heter  samma sak som boken Overcoming ... här med google översättning.

Vad jag hittade om D-vitamin var ett par studier från Finland där man tittat på om låga nivåer av D-vitamin kunde utlösa skov. Man fann att D-vitaminnivåerna var lägre under skoven än i återhämtningfaserna och  man spekulerade i att D-vitamin kunde vara involverat i regleringen av sjukdomsaktiviteten vid MS. Man skriver en del om detta i artikel i Illustrerad vetenskap som jag länkade till i förra artikeln. De slutsatser Jelinek drar av dessa fynd och liknande är att vad som vanligen betecknas som adekvat D-vitaminhalt ( en halt där man inte får rakit eller vuxenrakit/osteomalaci  som kan dölja sig bakom många fibromyalgifall)- den D-vitaminhalt som förebygger dessa sjukdomar är inte tillräcklig för att förebygga skov av MS eller ett första skov.

Jelinek visar också på mycket forskning om rökning om MS, men jag har inte tid att skriva om det nu. Man skall aldrig röka men inte heller vid MS. När jag var på Vintersol var det en hel del rökare där, så jag tror inte det är ovanligt eller har varit ovanligt med rökning med MS.
Så där får jag faktiskt skylla på mig själv att jag bidragit till min MS.


Talade med Lasse Winborg på NHR om min översättning av George Jelineks tidigare bok och ointresset om denna från flertalet förlag och till min förvåning så stort ointresse från NHR att jag inte fick något svar. Nu har dock Lasse lagt ned en hel del ansträngning på detta. Tack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar